thumb_flygtrafikledarejpg.jpg
Trots dåligt väder så slöt ett 30-tal av våra medlemmar upp till studiebesöket på Umeå City Airport. Tom SM2DJK gick igenom tekniskt de olika system som används för trafikledning, kommunikation, radar, meteorologi mm. Trafikledare Douglas Hallöf beskrev hela deras arbetsuppgift/flödesschema från det att planet är ca 15 minuter från flygplatsen till dess den efter av- och pålastning lämnat och flugit 5 minuter. Olof Thelberg (sec op till Tomas SM2OAE) beskrev bl a det elektriska runt landningsbelysningen och markströmmen till flygplanen.

I samband med fikat så delades gruppen upp i 3 smågrupper som fick besöka själva trafikledningstornet. Sista gruppen hade tur att få 'följa' Malmö Aviations flight från 10 minuter innan till och med landningen kl 2200 i snöblåsten. Tom visade till sist hans fysiska mätarbetsplats bredvid det rum som innehöll en hel del av den elektronik han hade beskrivit.

Många tackade extra mycket och upplevde nog att detta var en av de mer intressanta studiebesök vi gjort under senare tid. Tack Tom SM2DJK!

Furas hemsida använder cookies. Välj alternativ Samtycker eller Neka