Vi söker radiooperatörer och bisittare/rödflaggvakt att delta vid kommande VM-Rally i Umeå med omnejd den 15 - 18:e februari 2024.

Du/Ni som deltog vid de två senaste rallyna och är intresserad att delta även 2024 meddela till SM2OAE/Tomas e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Eller till SM2VSD, Jonas (e-post längre ner i detta meddelande)
Några har redan hört av sig om att delta, men vi söker också efter ytterligare radiofunktionärer. Radiopost, som Rally Sweden skriver funktionären.

Känner man att man vill vara med men, är osäker på om man uppfyller utrustningskravet ska man inte se det som ett hinder. Fura har utrustning till utlåning om det behövs. 

 Kontakta SM2OAE eller SM2VSD för ytterligare information eller svar på dina frågor.

Bakgrund

Sedan ett antal år har FURA bistått motorklubbar i närområdet med radiosamband vid rallytävlingar. Uppgiften för dessa mindre rallyn har de sista åren innefattat ett säkerhetssamband, att finnas till hands för tävlingsledningen om det sker en olycka under tävling. Vid dessa tillfällen krävs säker och robust kommunikation, både i form av teknik och kunskap i sambandsmetodik, det som vi radioamatörer är proffs på.

I februari i år (2023) hade FURA förtroendet att för andra året i rad bistå Rally Sweden med säkerhetssambandet under WRC-rallyts deltävling i Umeå. FURAs uppgift med att bemanna och upprätthålla ett radiosäkerhetssamband börjades under hösten 2022 med erfarenheterna från debutåret 2021. Arbetsgruppen sammankallades och regelbundna möten, rekognosering och planering gjordes ända fram till första bil stod på startlinjen. Resultatet blev en väldigt nöjd tävlingsledning och det utfallet hade inte varit möjligt om det inte var för er alla duktiga och professionella operatörer som tålmodigt satt många timmar ute på sträckorna.

Förfrågan
För några veckor sedan kom en förfrågan till FURA från Rally Sweden om vi kunde tänka oss hjälpa till att lösa uppgiften, med samma bravur som tidigare år, till kommande WRC-rallyt 2024. Styrelsen fattade beslut om att det var vi villiga att göra. Arbetsgruppen sammankallades återigen och planeringen har sakta börjat ta vid.

Tävlingen äger rum mellan den 15 - 18 Februari 2024

Sträckor och bemanning
Tävlingen inleds med en test-sträcka på torsdag, följt av första sträckan på torsdag kväll, fredag består liksom lördag av sju sträckor och det avslutas på söndag förmiddag med tre sträckor.

Många sträckor körs två gånger, dessa sträckor är av varierande längd där en radiopost och funktionär skall finnas var femte kilometer. Detta, samt att tävlingen pågår under flera dagar, gör att vårt bemanningskrav av radiooperatörer är lika högt som tidigare år.

Nedan ses en förenklad tabell över antalet operatörer per sträcka och dag, utöver detta tillkommer HQ-bemanning.

Torsdag
Shakedown                          3st
SS1                                     2st

Fredag
SS2/5                                   3st
SS3/6                                   5st
SS4/7                                   7st
SS8                                     2st

Lördag
SS9/12                                 4st
SS10/13                               5st
SS11/14                               7st
SS15                                    3st

Söndag
SS16/17                               6st
SS18                                    3st

Frekvensplanering
HQ-nät via R5/RV58 och R1/RV50 med sammanlänkade repeatrar.
SSx-nät, direktnät. Ett per sträcka, simplexfrekvens 145 MHz.
Reserv-nät Ru5/Ru378

Utrustning
Som utrustning är minimi-kravet ett fordon att ta sig till sin radiopost, en 2 m-radio med minst 10-25W uteffekt samt en externt monterad antenn på biltak eller 3 - 4 meter mast beroende på QTH. Operatörer som befinner sig vid start och mål skall hanteratvå nät, HQ samt direktnät inom samma sträckaoch kan eventuellt behöva utrustas med en riktantenn.

FURA har införskaffat och tillverkat 10st antennpaket bestående av maströr, mastfot, antenn och kablage för utlåning till de som behöver förstärka upp sin sändarplats. Det finns också 10st mobilstationer för utlåning.

Rödflaggfunktionär, bisittare

Som förra året kommer vi att ansvara och bemanna rödflaggfunktionärens uppdrag. Bakgrunden är dels det något krångliga förfarandet med att vid ankomst till radioposten leta reda på rödflaggfunktionären. Som i vissa fall till och med har saknats. Bisittare är en bra lösning på denna funktion. Sällskap i bilen är ju trivsamt. Tävlingsledningen hade inga invändningar på att vi även skötte den uppgiften ifjol och tyckte vi skötte det bra. Vi i arbetsgruppen har då beslutat att varje radiopost skall innefatta en radiooperatör och en rödflaggsfunktionär även i år. Denna funktionär behöver inte nödvändigtvis vara licensierad radioamatör, då dennes uppgift är att vinka rödflagg vid en eventuell rödflaggssituation. Med andra ord kan detta vara en sambo, granne, släkt eller vän som åker med. Vi ser gärna att radiooperatören i första hand själv kan kolla om någon i bekantskapskretsen vill följa ut några timmar och agera funktionär på nära håll. Detta är dock inget krav, är det så man inte har någon sambo, släkt eller vänner 😊 så hjälps vi till att ordna fram någon lämplig kandidat som följer med.

Vi söker dig!!

Det vi söker nu med detta meddelandeär om du, som tidigare operatör, är intresserad att även kommande tävling ställa upp någon eller några dagar som sambandsoperatör, främst på tävlingssträckorna men även till bemanning av HQ-stationen. Känner man att man vill vara med men, till exempel, är osäker på om man uppfyller utrustningskravet så ska man inte se det som ett hinder, det hjälps vi åt med att lösa.

 Bilersättning, etc. utgår precis som vid tidigare VM-rallyn. (2022 och 2023- års rallyn)

Hör av er via e-posttill Tomas SM2OAE om ni har möjlighet att delta!

73 från arbetsgruppen för Rally Sweden på FURA genom SM2VSD/Jonas sambandsansvarig

SM2OAE, logistik och bemanning: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

SM2VSD, sambandsansvarig: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.