Dagens tema är: IC-2200H

  • Dagens tema är: IC-2200H
  • Kan man ha bordsmikrofon till IC-706?
  • ICOMs bordsmikrofoner
  • Pin 8 på mikrofonkontakten
  • Frekvenslista relästationer
  • PTS föreskrifter om amatörradio
  • Även Normännen slarvar
  • Konsumentprisindex
  • Tillväxt
  • Köpa och sälja på annons
  • Ladda hem från SRS hemsida
  • Vem kom först? frukten eller vapnet?
  • Saxat från Wolfgangs nyhetsbrev
  • Solkraft
  • Roligheter och roliga hälsoråd

 

SRS nyhetsbrev V. 22  HAM 2008-05-28


 

Idag, redan på Onsdag, kommer brevet, med tanke på att man skall hinna planera för att komma till Nykvarnloppisen.

Jag kör en repris om ICOM mikrofonerna SM2, 5 och SM6. Frågor, och felanvändning av dessa hela tiden, gör att jag försöker få ut budskapet igen.

Vad är viktigare den här årstiden än att installera en rejäl VHF station i bilen, IC-2200H, med eller utan D-STAR, det går ju att sätta in D-STAR sedan. Idag lite tips om högeffekt VHF station i bilen. Resonans är viktigt i hobbyn och även inom mekanik och elektronik, ja överallt i samhället gäller att kunskaper om resonanser är viktiga. Jag skall försöka återkomma till resonans inom radiotekniken framöver. Sväng med i resonansen.

Sista utställningen före sommaren blir i Nykvarn, till lördag. Sen blir det lugnt ett tag, en förhoppningsvis inte lugnt på radion, håll koll på banden nu och var med om sommarens eventuella E-skikt.




Vägbeskrivning till SRS i Karlstad

http://ham.srsab.se/srspres/roadmap.html



Kalendern



Loppis i Nykvarn, Däckshuset 2008-05-31

Äger rum 2008-05-31 kl 10 - 14. Dvs sista maj.

Ny plats, samma som förra året SRS kommer med en mindre utställning och mässpriser på utvalda saker. En mindre utställning eftersom vi är på två ställen den här dagen. Men bra priser och fraktfri leverans gäller om du beställer något under lördagen. Någon IC-7200 får du dock inte se live. Det blir först i Augusti till September.

Hemsida Nykvarn loppisen: http://web.telia.com/~u15908621/

Inlotsning på 145,7000 MHz repeater, och simplex 145,3250 MHz

Bokning av bord sker med Anders SM0ORB 08 550 689 20 eller mejl  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Alternativt Martti SM5RWD 0157 223 58, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Servering av kaffe te läsk och mackor.

På hemsidan finns karta etc.



FRO Riksstämma i SUNNE på Quality Hotell 2008-05-31

En SRS utställning på FROs rikstämma. Denna dag delad med Nykvarn.

Wolfgang kommer till Sunne.



Stora Björnmötet 2008-06-27 till 2008-06-29, kanske med D-STAR

Länk här http://www.stupi.se/sm4kel/bbm/

På Tossebergsklätten anordnas det nu legendariska mötet bland radioamatörer. Mitt uppe på den smala branta klippan med utsikt över Fryksdalen trängs man med antenner, bilar, husvagnar, husbilar, radiogrejer och tält.

Denna gång för 44 gången.

Mötet 2008 avhålls från Fredag kväll 2008-06-27 till söndag lunch 2008-06-29

Ett tema kan bli D-STAR, håll ögat öppet, det kan bli en D-STAR repeater på Björnmötet, kanske till och med internetansluten. Håll passning på 145,3375 MHz eller möjlig repeaterfrekvens för D-STAR på väg till mötet. Passa även på att köra Fryken runt och njut av den fina värmländska naturen.



Örebro Ölmbrotorp 2008-09-13

I Ölmbrotorp utanför Örebro äger den nu välkända loppisen rum. SRS Ställer ut som vanligt med mässpriser på utvalda klimpar. (klimpar = smekord för söta radiostationer)


Här är en översikt på de händelser SRS är med på, SRS hemsida:

http://ham.srsab.se/srspres/massor.htm



Vill du veta mer om IC-7700?

Slå en rad och beställ detta nyhetsbrev från februari i år, det hade temat IC-7700. Där fanns lite läsvärt om riggen. Framöver kommer jag förstås att gå på djupet och granska IC-7700 från antenn till högtalare.



IC-7200 är nu aktuell

Den finns nu på SRS hemsida.  IC-7200 är en robust HF station med 100 watt ut, vädertålig, och byggd med DSP som skapar mellanfrekvensens, egenskaper som filter, PBT, detektorer, AGC, NB, NR. IC-7200 mäter 241 x 84 x 281 mm och väger 5,5 kg. det finns fronthandtag som ger ett tufft utseende och skyddar rattar vid transporter. Bak finns buffertar, som skyddar kontakter och sladdar om den ställs på baken. Frontriktad högtalare, dubbla PBT, manuell och automatiska Notchfilter.  IC-7200 hanterar ICOMs alla antennavstämmare. IC-7200 har 201 minnen. IC-7200 har som brukligt inbyggd Elbugg.

Obs att alla egenskaper jag kommer att beskriva på IC-7200 gäller den Europeiska och CE märkta versionen avsedd för den svenska marknaden. Den version av IC-7200 som SRS kommer att sälja är CE märkt, uppfyller kraven för och är R&TTE märkt. Weee mark, RoHS så klart, samt kommer att vara notiferad av PTS innan försäljning sker.



Här är några sajter där du kan läsa mer om IC-7200

http://www.gentili.org/i0gej/IC7200-Icom.htm

http://www.ab4oj.com/icom/ic7200/main.html

http://www.ab4oj.com/icom/ic7200/int.html

Visst är den läcker!

På sista sajten kan du se hur den ser ut invändigt, man ser att vi har ett kraftigt gjutet chassi med packningar under locken. Det ser mycket robust ut, och förtroende ingivande. Men riggen är inte vattentät med meningen dränkbar, den tål regn och blöta. Några viktiga punkter finns uppräknade:


AGC Loop management

Digital IF filter

Digital Twin PBT

Auto-notch filter

Manual Notch fitler

Digital noise reduction (NR)

Digital noise blanker (NB)

RF speech compressor


Jag skall förklara dessa efterhand. En och en. Det kommer nog i nästa brev.



IC-2200H En enbands rig med bra effekt och med DV, D-STAR som tillval

Behöver du en VHF station i bilen eller hemma med bra krut, 65 Watt och till et gott pris, och som är lätt att sätta in ett D-STAR kort i, ja då väljer du en IC-2200H. De flesta kör nästan bara 145 MHz i bilen, och då räcker ju en enbandare väl till. Men ingen köper väl en kanaltransiver som bara kan FM idag, med en IC-2200H kan du få D-STAR när den dagen är aktuell, ofta kan man göra ett gott pris med D-STAR kortet redan från början.

IC-2200H är både enkel och avancerad att handha, det är en fråga om vad man vill lära sig. Att bara komma igång kräver knappast manualen, har du lite vana vid ICOM riggar kommer du lätt igång med minnen och skanning utan manual. Med handmikrofonen HM-133V kan du ställa in många saker utan att flytta blicken från vägen, det bekanta "SMS greppet" med tummen som känner sig fram över tangentbordet funkar perfekt. Riggen lyser fint vilket även knapparna på micken gör. Du kan välja färg för att passa bilens instrumentbelysning. D-STAR kortet heter UT-118, och är mycket lätt at montera själv, köper du ny radio med kort monteras det fritt. IC-200H är mycket kraftigt byggd, ett gjutet chassi står för stabiliteten. Fronten i polykarbonat är nästan okrossbar och ser mycket elegant ut. Den gjutna chassidelen fungerar som en mycket stor kylfläns, riggen har ingen fläkt utan håller tyst från fläktbrus.



Några siffror från databladet på IC-2200H

Storlek: 140 x 40 mm frontyta, djupet är 207 mm inklusive knapparnas utstick.

Vikten: ganska rejäla 1,25 kg för en så liten radio, vilket förstås beror på dess kraftiga uppbyggnad med gjutet chassi.

Strömförbrukning: RX 0,8 Amp, och TX vid full gas, dvs vid 65 Watt ut 15 Amp.

Apparaten kan köras i temperaturområdet: -10 till 60 grader. Obs att 60 grader är mycket varmt, då kan man inte ta i grejerna likväl kan man köra full effekt. -10 grader blir det ofta på vintern, radion håller och funkar givetvis vid lägre temperatur.

Antennanslutning: som vanlig med en SO-239 och avsedd för 50 Ohms antenn.

Minnen: 207 st inklusive 6 st bandkantsminnen.

IC-2200H kan köra AM vid mottagning på flygbandet, 118 - 137 MHz

Mottagaren kan nyttjas: i området 118 - 174 MHz.

Mottagaren är en dubbelsuper i IC-2200H, med första MF 21,7 MHz där roofingfiltret är av kristallfilter typ, med 15 kHz bandbredd. Andra MF är 450 kHz där filter för smal och bred FM finns, 10 och 15 kHz.

Känslighet: ICOM uppger 0,133 mikroVolt för 12 dB SINAD och 0,1 mikroVolt för öppning av brusspärren. IC-2200H är därmed mycket känsligt, vi talar om c:a -122 dBm.

LF: 2,4 Watt vid 8 Ohm, (uppmätt vid 10 % distorsion). Vid lägre effekt, exvis 1 Watt eller 2,2 Watt är distorsionen försumbar. IC-2200H kan köras med alla tänkbara högtalare utan att gå sönder.

Sändaren: Kan ställas för 5, 10, 25 eller 65 Watt ut.

Sändarens deviation: är +-2,5 eller +-5 kHz för smal respektive bred FM, dvs för 12,5 kHz eller 25 kHz kanaler.

Sändarens oönskade utsignaler: övertoner spurrar etc är undertryckta med -70dBc.

Mikrofon: apparaten är avsedd för elektretmikrofon, den har spänning för fantommatning av sådan. En dynamisk mikrofon bör kopplas in via en kondensator för att spärra fantomspänningen. En dynamisk lågOhmig mik kan ge lite för svag modulation.



IC-2200H är robust och tål USA mil standarder

IC-2200H uppfyller: MIL 810 C, MIL 810 D, MIL 810 E och MIL 810 F

Dessa innebär prov av följande parametrar:

Lågt tryck, exvis i flygplan på hög höjd, bra när vi skall köra SOTA.

Hög temperatur, Låg temperatur, Temperatur chock, Solstrålning, Fuktighet, Salt dimma, Sand och dammstorm, Vibration, G-shock.

Allt detta gör att IC-2200H bör tåla de påfrestningar som den kan utsättas för vid mobilt och portabelt bruk av även de mer äventyrliga radioamatörer.



Hur många G blir det om du tappar riggen?

Dvs hur många gånger sin egen vikt blir det om en radiostation tappas. Ja hoppa själv ner från några meters höjd så känns tyngden i benen. I vissa fall viker sig benen, de kan inte bära vikten av din egen kropp om du tappar dig.... En tappad radio får sig en kraftig smäll, många har tappat saker som går sönder på en gång, så att tappa något är ett rejält våld mot föremål, så oxo mot radion. Det går säkert att räkna ut om man vet vikten, exvis IC-2200H som väger 1,25 kg, tappas 1 meter i stengolv. Har vi någon fysiker som kan?????



Att strömförsörja IC-2200H

Kan kräva lite eftertanke. Vi talar om upp till 15 Amp vid 13,8 Volt. Riggen behöver 13,8 Volt +-15 procent. Dvs den går att köra med 11,7 till 15,9 Volt. Tänk på att detta är spänningen riggen vill ha på DC jacken. Spänningsfall orsakade i DC sladden, och dess säkringar gör att anslutningar måste göras noga. Till detta kommer strömkällans inre motstånd. Inre motstånd har jag behandlat tidigare. I bilen är det klart olämpligt att använda bilplåten som återledare för denna stora ström, dels kan det orsaka korrosion i bilplåten dels spänningsfall och kanske till och med störningar på bilens elektronik. Det återstår att dra DC sladden direkt till bilbatteriets poler, både plus och minuspolen!!!! Sätt en rejäl säkring nära pluspolen. Hemma har de flesta ett 13,8 Volt och minst 20 Amp nätaggregat, kanske samma som matar HF riggen. De går bra så länge som du inte sänder med både IC-2200H och HF riggen samtidigt. Har du mindre ström inne är det bara att dra ner effekten, 5, 10, 25 eller 65 Watt på IC-2200H. Vid portabelbruk är det nog det batteri som du bär med dig som begränsar uttagen effekt, och dess inre motstånd. Lär dig beteendet på rig och portabelbatteriet innan du ger dig ut på SOTA jakt. DC jacken på IC-2200H är en plastbit med två flatstiftkontakter, det är lockande att använda två lösa flatstift för att slippa köpa en ny DC sladd. Tänk på att crimpa dem ordentligt, det duger INTE att klämma till dem med en avbitare, du behöver löda eller använda en riktig klämtång, kostar tre hundra. Tänk oxo på risken att polvända.



65 Watt är nästan inte "rumsrent" i en modern bil

Förr var det ju 10 Watt i de mobila radiostationerna, idag kan vi klämma ut 65 Watt VHF bärvåg i bilen. Man får tänka sig för lite, bilen kanske inte tål så kraftig strålning. Normalt skall en modern bil klara 50 Watt VHF, och 20 Watt UHF. Allt hänger dock på installationen. Det går att göra alla tänkbara fel, och sändaren kan påverka bilens elektronik. När det gäller strömförsörjningen har jag redan skrivit att man inte använder bilchassiet, plåten som återledare för strömmen, 15 Amp. Antennen betyder rätt mycket för hur uteffekten hanters i och omkring bilen. Förr var det vanligt med en kvartsvågspinne på bilen. 50 cm för 145 MHz. Att med dagens höga uteffekt använda en kvartsvågs pinne på bilen är inte att rekommendera. En sådan antenn nyttjar bilens plåt som jordplan. Bilplåten, jordplanet blir en spegelbild av kvartsvågspinne och vi har HF i hela bilens chassi. Inte bra då HF kan sprida sig till bilens elektronik. Nej numera rekommenderas att använda en antenn som inte behöver ett jordplan, en halvåg. En klassisk gammaldags fem åtting är en sådan antenn, en ännu bättre är det med en halvåg som har anpassningsnätverk i foten. Dels är den c:a en meter lång dels kan den funka även på 434 MHz. Fem åttingen är längre, c:a 1250 mm, den har nackdel av den åttondel i botten som används för att kunna ändamata den. Femåttingen har dock fördelen att kunna klippas till önskad frekvens. Men skall vi köra 145 MHz FM och D-STAR ja då bör ju antennen vara optimerad för den frekvensen. SRS säljer halvågspinnar till bilen, med PL-259 fot, som kan sättas på olika former av fästen.

Lämpligt är att försiktigt öka effekten i en bil där du nyligen installerat en rig med så hög effekt. Man "känner sig för". Den som är rädd för elektromagnetisk strålning bör inte använda bilens chassi och kaross som jordplan för en kvartsvågsantenn.

Du som radioamatör har ett stort ansvar för hur du gör installationen i bilen, av en högeffekts VHF radiostation. Vi har brandrisk vid dåliga elektriska anslutningar och vid avsaknad av säkringar på rätt plats, strömmar i plåten kan ge problem liksom HF i chassit.



65 Watt D-STAR i bilen

Får vi med en IC-2200H, köp en radiostation som i framtiden kan förses med D-STAR.  Det är tjänstefel att inte planera för framtidens trafiksätt. Man ser att begagnatmarknaden för fabrikat som inte kan D-STAR ökar och priserna rasar, (sjunker dramatiskt). Hur funkar då D-STAR i bilen? Ja det vet vi lika mycket om som innan man körde SSB mobilt, eller innan FM blev var mans radio i bilen. Eller med andra ord: "EXPERIMENTERA MERA"!!!   Med nya trafiksätt, och det är väl vad hobbyn är till för. Just experimentera med radiokommunikation.

Köp därför en amatörradio som kan framtidens trafiksätt. Bestycka den när du känner dig mogen för D-STAR.



Hur mycket mer är 65 Watt ?

Dvs hur mycket mer än forna tiders 10 Watt från FM stationerna. 6 ggr mer, och hur mycket i dB är det då?  Låt oss använda det lilla programmet jag rekommenderade för ett tag sedan, Mini dB calculator. Vi finner att 10 watt är 40 dBm, och 48 dBm är 63 Watt. Dvs IC-2200H är 8 dB starkare än de gamla tio-Wattarna vi hade i FM trafikens barndom. Inte illa va? Hur stor antenn krävs för att få 8 dB mer, på bilen?  Gör då 8 dB verkan. Jag kan med hjälp av en signalgenerator öka och minska insignalen på en FM station. FM mottagaren är ju ganska olinjär när det gäller att trycka ner bruset, och med bara några dB extra får vi en nästan brusfri signal, från att den varit svårläst och brusig. Vid FM är 8 dB väldigt mycket, kan vi väl sammanfatta den här rubriken med.



Vad är då -70dBc

I specifikationerna kunde vi läsa att spurrar och övertoner är -70dBc.

Men hur mycket är det då? Låt oss börja med referensen som är c, dvs bärvågen. Och den är ju 65 Watt vilket vi idag översatt till 48dBm. Så vi drar av 70 dB då och får det matematiska uttrycket: 48 - 70 = -22. Spurrar och övertoner är således maximalt -22 dBm. Och hur mycket är det då?

Utan att räkna eller använda en dB tabell vet vi ju att 0 dBm är 1 mWatt. -10 dBm är 0,1 mWatt och -20 dBm är 0,01 mWatt. -22 borde då vara c:a 0,005 milliWatt. Dvs skitlite. Så praktiskt är det med dB, dBm och dBc hit och dit. Har vi en antenn med 6 dB gain kommer övertonerna att bli 6 dB = 4 ggr 0,005 = 0,02 mWatt. Dock detta är inte sant då antennen inte ger sina 6 dB på övertonernas frekvenser, och vi kan andas ut, övertoner och spurrar blir förmodligen i verkliga livet ännu svagare trots antennförstärkningen. Om du nu inte har en tvåbandsantenn som ger 9 dB på 433 MHz förståss. Men be någon nära dig lyssna, så skall du se att övertonen på 433 MHz trots sin extremt låga effekt hörs flera hundra meter. Att mäta sådana signaler är komplicerat, det behövs labbutstyr.



IC-2200H har en mycket känslig mottagare.

För att vara lite nostalgisk och gå tillbaka till FM trafikens barndom, jag hade som första FM station en Storno Vikiing. En hybrid med slutrör och elektron rör i mottagaren. Stor tung och stabil som låg i bagaget på bilen. Mottagaren uppskattar jag hade en känslighet på runt -110 dBm och hade förstås mer att önska. Det hembyggda HF steget med en dual Gate Mosfet, som var populärt då, gav en dramatisk effekt på mottagaren och räckvidden blev mycket god på en gång, med en enda liten transistor i mottagarens ingång. För att göra historien kort, IC-2200H har en ännu känsligare mottagare. Dvs försök inte bygga ett HF steg till den, det blir inte bättre. IC-2200H har mycket känsligare mottagare än min gamla Storno Viking trots det HF jag byggde. Det finns flera skäl till det och det skall jag återkomma till, en sak är FM limitern och FM detektorn i moderna ICOM stationer.

Synd, då är det ingen ide att modifiera IC-2200H med ett extra HF steg..... den får vara i original. Vad jag ville komma fram till är hur viktigt dessa 10 - 15 dB på mottagaren är för räckvidden. Har man upplevt detta är man övertygad. Bli övertygad du oxo och kör FM och D-STAR utan relästation.



IC-2200H med portabelantenn

Exvis vid radiosamband ställer man upp bilen på en plats och reser en mast med antenn för 145MHz. Det är lätt gjort att man då använder bilen cigtändaruttag, jag menar att det är fel att göra så, sätt istället på kraftiga krokodilklämmor på DC sladden och anslut direkt på batteriet. Ofta blir det som sagt en mast vid bilens sida, tänk då på att om koaxialkabeln är längre än 5 meter så bör man absolut använda RG-213. Det kan lätt blir 10 - 15 meter vid en sådan installation. Antennen då, i masten? Samma sak här GP antenner med kvartsvågsspröt är inte att rekommendera. Att bygga en dipol för 145 MHz är ganska enkelt, en vill man köpa rekommenderar jag samma typ av halvågsspröt som jag berättade om i förra artikeln. Jag har varit med om att an sätter en 50 cm sladdstump direkt i antennjacken på en sådan här radio, dvs en kvartsvågs långvajer. Vad händer då? Jo radion chassi, nätagget DC sladden micken och allt blir en spegelbild, ett jordplan, till antennen, HF i hela rubbet. Ja oftast överlever radion i sig, men det kan bli problem, logiken kan låsa sig man kan bränna sig på radion av HF. Förr kunde man göra så, men då var det en eller fem Watt vi talade om. Idag använder man inte radion som jordplan och kör 65 Watt. Det blir problem.



IC-2200H kan skanna CTCSS

IC-2200H kan skanna vilken subton som används i ett radionät, den kan hitta subton eller DTCS, (digital subton). Detta gör att du kan hitta den subton som man använder i ett radionät. Sen kan du själv använda denna subton och komma in i nätet.



IC-2200H har ett set mode

Där det går att ställa in väldigt många saker. Några exempel på detta är, val av AM respektive FM, Am gäller endast för mottagning och då lämpligen för flygbandet. Wire Narrow, gäller för FM och om man skall köra i 12,5 eller 25 kHz kanalsystem. Vid D-STAR används FM och bred sådan trots att D-STAR är ett smalt mode. SET mode Squelch delay, man kan bestämma lång eller kort brussvans. Jag har berättat om detta förr. Lång brussvans har man när man kör svagare signaler som fluttrar mycket, brusspärren håller sig därmed öppen under sådan betingelser. Lång brussvans ger dock en brussvans och den upplevs av många som oljud. Något som är helt borta vid D-STAR. Kort brussvans låter lite, är bekvämt, men kräver starkare signaler och mindre flutter. ALC i en FM station? I det här faller betyder ALC att man kopplar in en LF kompressor i mikrofonförstärkaren, dvs vi får en modulation som är utjämnad i nivå och som då inte ger den distorsion som den vanliga klippern i FM modulatorn ger. SET mode väljer "display type", du kan välj att visa frekvens, kanalnummer eller minnesnamn.  Ett bra mode är att ställa in "Auto Power off", det gör att riggen stänger av sig efter inställd tid, och efter att du inte rört någon knapp, tiderna är 30 minuter till 2 timmar. Besparar dig obehaget at bilbatteriet är slut dagen efter. Ett "långpratar mode", inställbart 1 - 30 minuter, förhindrar att radion står i TX om någon sätter sig på mickens PTT knapp, eller pratar ovanligt långa pass. Vidare kan man låsa vissa frekvenser från att kunna sända.



"Auto repeater mode" IC-2200H

Detta mode läser vi ofta om i radiostationer som kan köras i FM, och på frekvensband där det finns relästationer. Dock det gäller oftast bara på USA versioner. Systemet går ut på att radion automatiskt går över till semiduplex om man vrider in sig i ett frekvensområde där det körs just sådan trafik. Man kan välja -dup eller +dup för dessa områden. Med vårat lilla VHF band finns inga sådana system utan våra EU versioner har manuellt påslag av DUP. Men vanligen lägger vi ju in våra semiduplexkanaler i minnen, och minnet håller ju reda på dup respektive simplex.



"Offeset frequency" på IC-2200H

Betyder helt enkelt repeater skiftet, dvs hur långt sändaren hoppar vid dup. Vanligen är det 600 KHz på våra Europeiska relästationer, IC-2200H går att ställa på upp till 10 MHz duplexavstånd. Plus eller minus skift.



IC-2200H heltäckande mottagare

Visst kan man lyssna på annat än amatörradio med en IC-2200H, med 118 - 174 MHz finns massor av kul att lyssna på. Marin VHF, jaktradio, komradio, flygradio då den lyssnar AM, miltär trafik, drakseglarna finns på 137,100 MHz FM. Jo visst kan man släppa lös sändaren oxo, men gör inte det! Du har hela ansvaret för detta, och en sådan här radio är typgodkänd för amatörradio, och kan aldrig bli typgodkänd för varken marin VHF, eller landmobilt, jaktradio eller något annat. Det finns så mycket kul att lyssna på så det räcker.



Jaktkanalerna är

Frekvenser som inte kräver tillstånd för att brukas, de får dessutom användas över hela landet. Jaktkanalerna är inte exklusivt avsedda för just jakt, utan får användas där tillfällig komradio behövs. Med hjälp av subton slipper man höra andra nät på samma frekvens.

Kanal 3 och 4 är samma som den Marina VHFens L1 och L2. Därför bör man inte använda dessa nära havet. Trots att kanalerna ät fria från tillståndsplikt krävs radioapparater som är typgodkända för ändamålet, det krävs oxo selektiv, exvis CTCSS, en amatörradiostation är inte typgodkänd för annat är amatörradio. Att lyssna är däremot helt ok.

155.425 MHz

155.475 MHz

155.500 MHz även L1

155.525 MHz även L2

156,000 MHz Allmän, ej tillståndspliktig, komradiokanal 0,5 Watt.



Reverse duplex? Med IC-2200H

När har man bruk för detta?

Bakvänd duplex, på UHF förekommer att man lägger mottagaren på relästationen ovanför dess utfrekvens, då behövs detta mode. Vill du ropa på folk utan att starta upp relästation kan du köra reverse duplex.



1750 Hz med IC-2200H

Jodå det finns tonanrop, 1750 Hz, den sänder man med två knapptryck på mikrofonen, edera som en fast tonkvast på 0,5 sekunder, eller så lång som du trycker själv.



Subaudible tones, CTCSS, Subton, piloton.

Vad är detta? Jo det vi ibland kallar för CTCSS, subton eller pilotton. Vi talar om toner som används för att åstadkomma selektiv i radion eller vid styrning av relästationer. CTCSS toner finns från 67 Hz till 254,1 Hz. 50 st olika toner, finns som standard. Dessa toner ligger så lågt i frekvens att de knappast hörs. Vanligen är LF till högtalaren, och högtalaren effektiva filter för ljud under 300 Hz. Talet finns ju mellan 300 och 3000 Hz. Du kan välj att bara sända en CTCSS, eller göra din mottagare selektiv för en viss subton. Komradio för yrkesbruk kör alltid någon form av selektiv, CTCSS är det enklaste och utestänger störningar som öppnar brusspärren, det blir tyst i mottagaren ända tills en bärvåg med rätt subton kommer in. Amatörradio får köras utan selektiv. Jaktradio på 155 MHz skall använda subton, det hindrar dock inte att du lyssnar på trafiken med öppen mottagare.



"One-touch PTT function"

Du kan ställa in din IC-2200H så att ett tryck på PTT knappen försätter den i sändning, du pratar och när du vill lyssna behövs ett kort tryck på ptt och den skiftar till mottagning. Detta kallas "One-touch PTTT function".



Tuning step selection

Kanalstegsval, TS, kan man göra i en IC-2200H, 5, 10, 12,5, 15, 20, 25, 30 och 50 kHz kanalsteg finns att välja på i IC-2200H. I Europa har vi numera 12,5 kHz kanalsteg. 12,5 kHz kanaler skall kombineras med smal FM. Detta är vikigt om du sänder i områden där det förekommer trafik på grannkanalerna.



IC-2200H har datajack

Den kan anslutas till GPS eller PC. Med en stereo plugg får du RS-232 data in data ut. Via den här jacken kan du ladda radion med frekvenstabeller som du sammanställer i datorn. Du behöver då programvaran CS-2200H, Cloning Software. Har du en nyare dator som inte har RS-232, finns ett USB interface OPC-478U.

Man kan med en passiv sladd kopiera alla inställningar från en annan IC-2200H. exvis en kompis som ställt in en massa saker, lagt in minnen etc så kan du be om hans inställningar, det som krävs en sladd som heter OPC-474, det är en passiv sladd med 3,5 mm pluggar i båda ändar.



Partial reset, eller All reset av IC-2200H

Har du "tryckt eller knappat bort dig", eller vill börja om från början, ja då finns dessa alternativ. Partial reset ställer alla inställningar i default, dvs fabriksinställningar utan att tömma minnen. All reset gör detta men tömmer oxo minnena, radion blir som när du packade upp den första gången.



Weather channel operation IC-2200H

I USA finns ett system med väder varningskanaler, detta finns inte i Europa och vi har inte detta mode på våra IC-2200Hor och andra VHF-riggar.



Köpa ICOM på avbetalning

Här kan du se exempel på vad det kostar att handla de populäraste ICOM riggarna: http://ham.srsab.se/ww/Betalningar/avbeticom.htm

Ring HAM försäljning och resonera om ett avbetalningskontrakt. Har du en handpeng så blir månadskostnaderna givetvis mindre. Att köpa på avbetalning innebär att du får radion direkt och slipper försöka spara i flera år. Det innebär inte någon ränta utan bara en fast uppläggningsavgift. Sen är det bara att beta summan varje månad, och vips är radion din. Det är tillåtet att sälja radion eller byta den under avbetalningens gång. Radion är din, skulden är en sak mellan banken och dig, radion är en sak mellan SRS och dig, vad gäller garanti etc.



Mottagaren i IC-7700 har "bara" två mellanfrekvenser

64,455 MHz och 36 kHz. En hög MF för att komma bort från speglar, och göra det möjligt med heltäckande mottagare på 30 kHz till 60 MHz. I första FM finns kristallfilter på 3, 6 och 15 kHz bandbredd. Obs att dessa filter är omsorgsfullt konstruerade och anpassade med avstämbara spolar. Det är nämligen så att dåliga filter, eller dåligt anpassade filter i första MF kan, även om de är smala, eller i synnerhet om de är smala kan orsaka distorsion, något som man inte mäter vid testerna. Mottagaren kan med DSP köras med filter som skapas i den digitala signalprocessorn. Vi har en filterfabrik som jag skrivit om förr. Vi kan skapa filter från 50 Hz!!!!!!! Till 3,6 kHz i SSB, RTTY och CW. AM och FM har även de filter som skapas.

Spurrar och spegel är dämpad minst 70 dB. Det betyder att exvis spegeln är dämpa runt 100 dB. Filtrens formfaktor är imponerande, vi talar om 1:1,4. Det s skall jämföras med den radio jag refererade testen på, från den tyska tidningen då vi hade formfaktor på 1:20....

Mottagaren täcker 30 kHz till 60 MHz. Med en sådan mottagare kan man ha mycket kul nu framöver då solcyckeln åter går mot nya tider.

En mottagare med endast två mellanfrekvenser kräver särskilt välkonstruerad blandare, det har IC-7700 och den bygger på teknik som är patenterad från IC-7800. En mottagare med endast två mellanfrekvenser behöver bara två lokaloscillatorer. Detta skall jämföras med mottagare som har fyra oscillatorer. Dvs vi har mindre än halva mängden sidbandsbrus. Brus som blandar sig med starka grannsignaler. Då PLL och oscillatorer i IC-7700ans frekvenssyntes är omsorgsfullt uppbyggd kan vi räkna ner sidbandsbruset ännu mer jämfört med de flesta konkurrenters mottagare.

Observera nu att även sändaren blir dubbelt så ren i området 1 kHz till 100 kHz. Jag har redovisat apparater från ARRL tester som har mycket dålig värden och där sidbandsbruset inte sjunker ens efter 1 MHz.



IC-E91 mycket populär D-STAR och FM station

Det är tider för att börja grunna på en handhållen radiostation. IC-E91 är en sådan i kompakt format.

Med 5 Watt två mottagare spektrumanalysator, samt D-STAR möjlighet får an mycket radio för pengarna. IC-E91 kan via en liten DC jack kopplas till yttre strömkälla 10 - 16 Volt. IC-E91 tål stänkvatten enligt IPX4. Apparaten har som en av mycket få handapparater en dämpsats som går att koppla in om man vill slippa störningar. Alla typer av tonsystem, 1750 Hz, CTCSS, DTCS, och DTMF. Med 1304 minnen kan du lagra det mesta både innanför amatörbanden och utanför, den täcker i mottagning 0,495 till 999,999 MHz. IC-E91 drivs av ett lite Li-Ion batteri med två celler, dvs 7,4 Volt och 1300 mAh. När en sådan här radio sänder med hög effekt, dvs 5 Watt, drar den förståss ström, dryga 2 Amp behövs. Som alla sändare har den en verkningsgrad som är under 100 procent och minst lika mycket som uteffekten blir till värme. Många pratar om handvärmare när de kör långa pass i lilla E91an. En batterilåda med plats för två R6 celler finns som tillbehör. Den ger då 3 Volt och effekten blir inte särskilt hög då.  Mottagaren kan lyssna på AM, FM och WFM för rundradio. Vid smal FM finns filter och deviation för 12,5 kHz kanaler. Vid D-STAR trafik är bandbredden c:a 6 kHz. IC-E91 är IP klassad till IP X4. Läs om IP klasserna i nästa brev.



Några siffror från specifikationerna på en IC-E91

Storlek 58 x 103 x 34 mm och 300 grams deplacement.

-20 till 60 grader tål den att köras i. Ja den som kan ta i radion om det är 60 grader är inte dålig, men så varmt blir det i bilen om den står i solen på sommaren. Sändarens oönskade signaler, övertoner och andra spurious är 60 dB undertryckta. Speglar i mottagaren är 50 - 60 dB undertryckta vilket är mycket bra för en så kompakt radio. Känsligheten är optimal. Antennen ansluts med en SAM konakt, en mycket liten fin sak med 6 mm finjänga.  IC-E91 kan göra alla tänkbara steglängder, 5 6,25 8,33 9, 10, 12,5 15 20 25 30 50 100 125 och 200 kHz. Där 5 kHz är kanalstegen för AM stationer på kortvåg, 8,33 kHz är den nya kanaldelningen på flygradion, 118 - 137 MHz, 9 kHz kanalsteg gäller på mellanvåg. 100 kHz kanaler har vi på FM rundradiobandet, 88 - 108 MHz. Sändaren sänder på 144 - 146 MHz och 430 - 440 MHz. IC-E91 är IP klassad till IP X4. Läs om IP klasserna i nästa brev.



Spektrumanalysatorn på IC-E91

Är inte lika sofistikerad som på IC-756PROIII eller IC-7800. Men den ger dig möjligheter att se på displayen om det kommer upp signaler på grannkanalerna. Man får en sorts stapeldiagram.



IC-E91 kan stänga av sig själv när du somnat

Den har sleeptimer, och den kan även väcka dig när inställd tid uppnåtts. "Auto power save" är ett system för batterisparande. Det funkar så att radion är avstängd korta tider och påslagen under ännu kortare tider. Exvis lyssnar den  en gång under 10 ms, är avstängd under en halv sekund för att kolla läget igen. Detta sker så snabbt att man på sin höjd märker en viss fördröjning vid anrop, när den aktiverat sätts batterispar i frånläge tills radion anser att trafiken slutat.



IC-E91 har ett tydligt tangentbord och en stor display

Displayen är c:a 37,5 x 20 mm och det är lätt att se den, med ljuset även i mörker.

Tangentbordet har 12 knappar med siffror och funktioner, dessutom finns andra knapar.

De mittersta knapparna på tangentbordet fungerar i vissa fall som navigeringsknappar, de är märkta med röda pilar. Vi slipper på så vis den ofta lilla svåranvända joysticken som finns på likande apparater. Belysta knappar gör att den funkar i mörker.



Med en IC-E91 kan du ha koll på två VHF eller två UHF frekvenser samtidigt

IC-E91 har ju två mottagare en för VHF och en för UHF, men det finns möjligheter att göra två VHF kanaler eller två UHF kanaler, varav en är den som hör till sändaren. Dvs du har passning på två VHF kanaler samtidigt som en av dem är den du sänder på om du trycker  in PTT. IC-E91 är IP klassad till IP X4. Läs om IP klasserna i nästa brev.



Kan man använda bordsmikrofon till IC-706all, 7000, 2725, 2820, 207?

Jag får ofta frågan, riggarna i rubriken är ju några av de som har en modular kontakt till mikrofonen. En sådan där liten plastgrej, lik den vi har på telefoner. På IC-7000 och 706 finns två sådana. Man kan koppla in mikrofonen på två ställen på dessa. Jo det går, men det krävs en adaptersladd, det finns en sådan färdigjord som heter OPC-589, kallas adapterkabel. Modular till 8 polig. Den består av en plugg som passar i jacken på nämnda radioapparater och en sladd på c:a 25 cm, med en 8 polig rund sladdjack. En sådan som finns på panelen på de större radiostationerna. I den kan du då koppla alla mikrofoner som har sådan plugg, dvs bordsmickar. Läs mer om ICOMs bordsmickar i annan artikel idag. IC-7000 har dock en mikrofon med knappar, dessa knappar har en seriell kommunikation med radion. Den får man förstås inte med om man kör en bordsmikrofon. Med en SM-6 bordsmik blir riggen mycket bekväm att pata i och låter utmärkt.



ICOMs klassiska bordsmikrofoner IC-SM2, IC-SM5 och IC-SM6

Dessa klassiska bordsmikrofoner finns ju inte mer att köpa nya. De kom redan i slutet av 70 talet och var standard till IC-701, i form av IC-SM2. Men det florerar en del begagnade och jag får ofta frågor om dem. Eller hör på banden hur man inte vet saker om dem, och gör fel. Alla tre typer ser lika ut, en liten grå bordsplatta, c:a 5 x 8 cm. En small fin svanhals c:a 8 mm i diameter och 20 cm lång. Mikrofonen är en elektret kapsel, med riktverkan, som sitter i toppen av svanhalsen och är c:a 18 mm i dameter och en 40 mm lång. Det finns små hål runt om vid överkant. I foten sitter en förstärkare och ett reglage undertill. En PTT knapp som även går att låsa finns på foten. Micken är snygg även med dagens värderingar. Dessa mickar är ganska ensamma om att vara riktade mikrofoner, de är av typen tryckgradientmikrofoner, och får en njurformad upptagningskaraktäristik, dvs den är riktad. Bakom och på sidan är den c:a 20 dB okänsligare och riktverkan är c:a 90 grader. Mikrofonen skall användas på 15 - 35 cm avstånd, talar du nära låter den illa, som alla tryckskillnadsmickar gör. Det gör att den kan stå bakom loggboken, med fotpedal, blir det mycket bekvämt att tala. Dessa mikrofoner levererades med en snygg grå skumgummiboll.


IC-SM2 är den första i serien, som kom i slutet av 70 talet. Den har fyrapolig plugg och är avsedd till de radiostationer som hade dynamisk lågOhmig mikrofon, dvs den lämnar några milliVolt. Riggar som den passar till var IC-215, 202, 402, IC-245, IC-240, IC-211, och IC-701.


Sen blev det populärt med förstärkarmickar en tid, då kom IC-SM5, den lämnar då samma nivå som en kolkornsmic gör, man kallar typen för intercom-mik, dvs samma som i flygplan. Denna mik har 8 polig plugg. Vi talar nu om nivåer på minst 100 mVolt. IC-SM5 passar till riggar som IC-251, 451, IC-740, IC-255, IC-260, IC-720 möjligen vissa av IC-745 och de allra tidigaste IC-751. Dock alla IC-751 kan byglas för att passa IC-SM5.  Obs att en IC-SM5 lämnar en mycket hög utnivå.


I början av 80 talet blev det vanlig med elektret mikrofoner och dessa lämnar c:a 5 till 10 mVolt. IC-SM6 har denna nivå, 8 polig plugg och passar alla riggar sedan IC-751, vi talar om IC-751A, 735, 725-729, 737, 775, 761, 765, 756all, ja alla fram till idag.


En del av dessa mikar kan förstås byggas om. En SM2 kan förses med 8 polig plugg, vredet i botten ställs på max och vi har nästan den nivå som kan behövas för dagens riggar. Ett ingrepp i förstärkaren kan höja nivån lite. Schema finns i manualen till de riggar den var till.


En IC-SM5 lämnar mycket hög nivå men kan skruvas mer med vredet under foten. Det som då sker är att en del av förstärkaren som sitter efter potten kommer att lämna ett ganska tydligt brus. Så även om vi minskar utnivån brusar den onödigt mycket. Man kan minska förstärkningen genom modifiering och få en perfekt mick till dagens riggar. Schema finns i manualerna till de riggar jag räknat upp som passade denna mik.


IC-SM6 passar de flesta ICOM riggar, de efter början av 80 talet, och behöver sällan modifieras. Det går att få upp nivån så den passar de riggar som skall ha SM5 genom att bygla ett motstånd. Schema finns i manualen till de riggar den var till.


Jag rekommenderar dessa mikrofoner. Hittar du någon av dem begagnad och i bra skick bör du lägga dig till med den. Något likande i mikrofonväg kommer vi knappast att få i framtiden.

Dessa mickar är förstås som allt annat föremål för modifieringar, man brukar minska några kondingar för att få ljusare ljud, ja detta kan vi vissa fall vara OK. Var rädd om dessa mikar.


Att använda SM2, 5 och 6 mickarna till andra riggar går, men det måste finnas spänning på mikrofonpinnen i riggen. Fantomatning. Det kan man fixa, sätt en konding i serie med mikstiftet i riggen. 1 - 10 uF. Sätt två seriekopplade 4,7 kOhms motstånd från 12 Volt DC i riggen till mikstiftet. I punkten där de två motstånden är seriekopplade sätter du 47 - 220 uF 16 Volt till jord.


Potentiometern i botten av dessa mickar ställs oftast kl 12, det är "lagom"...


Att tejpa igen de små hålen på mikrofonhuvudet, gör att riktverkan försvinner. Det blir ett helt annat ljud. Prova så får du se vad som händer.


En tid modifierade man SM-2, 5 och 6 och satte in ett HEIL mikrofonelement. Det kan finnas sådana där ute i begagnat-rymden. För att kunna skruva ur mikrofonkapseln krävs att man värmer upp den, jängorna är limmande med epoxylim, vilket blir mjukt av värme. Jag tycker inte att man skall göra det här, var hellre rädd om SM mickarna i originalskick, riskera inte att förstöra toppen genom att försöka skruva upp den.


Trasiga SM2 SM5 och SM6 mickar är sällsynta, jag vet inte om, jag lagat mer än några enstaka. Det kan då vara PTT knappen, eller att man vridit lite våldsamt på potten i botten.

Något enstaka lödfel på förstärkarkortet har förekommit. Några har varit sönder modifierade.


Låter då SM2 till SM6 mickarna bra? Svaret är att det är synnerligen sällsynt att de låter illa, de är oxo tåliga mot HF, och varken för skarpa eller för mörka i ljudet. De allra flesta är mycket nöjda med ljudet.


Passar då IC-SM6 till de moderna riggarna med modular jack? Japp, och det finns att köpa en adaptersladd, med modularplugg och en sladdjack med 8 stift. Så med en OPC-589 för 225 kr kan du köra den till alla riggar som har modular, IC-706all, 703, IC-7000, alla VHF och UHF FM stationer.



Pin 8 på mikrofonkontakten (experimentera mera)

Kan användas till lite olika saker. Det förekommer oftast att stift 8 är LF ut. Stift 8 är den mittersta pinnen i den 8 poliga mikrofonkontakten. LF ut är ibland samma signal som går till högtalaren, men det förekommer att LF är tagen på lågnivå, före volymkontrollen. Med LF här kan man koppla ett headset till en enda kontakt och slippa flera sladdar. Dvs man tar LF till headsetets lurar. LF i mikrofonkontakten kan även användas för att få alla signaler direkt till datorn eller modem, dvs en enda sladd från radions mikuttag, med LF ut och in samt PTT och Jord. Visst går det att bygga en monofon även till en HF transiver, ofta får en liten högtalare plats i micken och man kan höra bättre genom att hålla micken mot örat vid lyssning. Dvs med ljudet från högtalaren samtidigt. Jag har snabbt kollat igenom några populära riggar och det är vanligt att det finns LF av högtalarnivå på pinne 8. I några fall är pinne 8 inte ansluten. Äldre riggar som IC-290, 255, 260, har oansluten pinne 8. Medan IC-735, 271, 275 är LF. Det skiljer sig i om LF på pinne 8 försvinner eller är kvar om man kopplar till en yttre högtalare eller lurar i hörtelefonjacken. Det är bara att prova sig fram eller studera manual och schema. I de fall riggen har ledig pinne 8 är det lätt att koppla dit LF, eller något annat om an känner för experiment. Ett kul prov är att använda en telefonlur som mik till kortvågstationen eller basstationen för VHF UHF. Det gör att man kan höra bra med lägre ljudnivå och det ser fränt ut. Telefonlurar av olika slag är lätt att hitta på loppisar. I många sådana finns en dynamisk mik som brukar funka bra, bara du sätter en kondensator i serie för att få bort likströmmen. En telefonlur med eleketret mic gör sig själv. Ja faktum är att en lur med kolkorns mikrofon funkar, den går med likspänningen som finns på pinne 1. Men ljudet kan man nog diskutera, tänk oxo på att en kolkornsmic ger mycket stor utsignal. Numera kan man komma över de små men stabila telefonlurar som försvaret använder till exvis RA-145. Dessa har en dynamisk mikrofon som kräver att man talar nära. Lurar finner man ibland på gamla mobiltelefoner. Även vanliga telefoner som skrotas har telefonlurar med elektret mik, dvs. inte de gamla bakelitlurarna med kolkorn. När man kopplar in LF tillsammans med mikrofonsignalen i samma sladd finns risk för överhörning vilket kan orsaka rundgång, särskilt om man har medhörning på vid telefonlurskörning. Viktigt är att skilja på PTT jord och mikrofonjord. Vanligen går det bäst att använda PTT jord som jord för LF ut, dvs ptt jord till lurens högtalare.

8 polig mikrofonplugg finns på SRS och har artikelnummer 90951 kostar 49 kr. Se till att ha sådana på lager om lödlusten sätter till.



Repeaterlista med gamla och nya kanalbeteckningar

Listan anger relästationens frekvenser. Mobilt skall du således lyssna på utfrekvensen.

Obs att vi numera har 12,5 kHz kanaldelning på VHF och anger frekvensen i fyra decimaler. På UHF kör vi 25 kHz kanaler och anger frekvens med tre decimaler. Inget hindrar att man ändå kör 12,5 kHz kanaler på UHF. Ofta används fortfarande de gamla kanalbeteckningarna, motiveringen att lära sig de nya är svag, jag vet inte motiveringen till de nya kanalbeteckningarna. Obs att det alltid är rätt att använda frekvensen i stället för kanalbeteckning. Listan anger relästationens frekvenser. Du skall lyssna på utfrekvensen dvs. högra spalten. På VHF med 12,5 kHz kanaler använder man smal FM, på ICOMs riggar 10 kHz, eller narrow. Kör du i glesbefolkade områden med låg trafik förekommer ännu relästationer med stor bandbredd. De nya kanalbeteckningarna är IARU rekommendationer. Du kan ladda hem hela IARU boken här: http://www.iaru-r1.org/VHF_Handbook_V5_21.pdf

Någon motivering till att låsa amatörradion till kanaler finns dock inte. Så den som vill köra 5, 6,25 eller 10 kHz kanaler får göra det, med frekvensangivelse istället för kanalbeteckningar. Den som vill köra radio under 145 MHz måste göra det med frekvensangivelser istället då kanalbeteckningarna börjar på 145 MHz.


Gammal        Ny                 Infrekv.        Utfrekv.

R0                 RV48            145,0000      145,6000

R0x                RV49            145,0125      145,6125

R1                 RV50            145,0250      145,6250

R1x                RV51            145,0375      145,6375

R2                 RV52            145,0500      145,6500

R2x                RV53            145,0625      145,6625

R3                 RV54            145,0750      145,6750

R3x                RV55            145,0875      145,6875

R4                 RV56            145,1000      145,7000

R4x                RV57            145,1125      145,7125

R5                 RV58            145,1250      145,7250

R5x                RV59            145,1375      145,7375

R6                 RV60            145,1500      145,7500

R6x                RV61            145,1625      145,7625

R7                 RV62            145,1750      145,7750

R7x                RV63            145,1875      145,7875


Gammal        Ny                 Infrekv.        Utfrekv.

RU0               RU368          433,000        434,600

RU1               RU370          433,025        434,625

RU2               RU372          433,050        434,650

RU3               RU374          433,075        434,675

RU4               RU376          433,100        434,700

RU5               RU378          433,125        434,725

RU6               RU380          433,150        434,750

RU7               RU382          433,175        434,775

RU8               RU384          433,200        434,800

RU9               RU386          433,225        434,825

RU10             RU388          433,250        434,850

RU11             RU390          433,275        434,875

RU12             RU392          433,300        434,900

RU13             RU394          433,325        434,925

RU14             RU396          433,350        434,950

RU15             RU398          433,375        434,975



Gör en trafikmanual att ha vid riggen

En trafikmanual, datorn är ett perfekt verktyg för sådant. Skriv ut sidor med information som kan behövas och som man inte lär sig utantill. En trafikmanual för en amatörradiostation kan innehålla: lista med Q-förkortningar, frekvenslista för relästationer, exvis den ovan. Vidare behövs frekvensplan för amatörbanden, exvis 1810-1850, 3500 - 3800 KHz...... 144,000 - 146,000 MHz etc.... Man kan ha en lista på BC stationer, återkommer med en sådan.

En lista på IBP frekvenserna, en fyrlista för VHF och UHF, en lista med trafikförkortningar, en lista med anropssignaler för de länder man kan behöva. Detta är några exempel som man kan behöva ha framför sig vid riggen. Det är upp till var och en beroende på intressen att själv skapa sin trafikmanual. Det som kan behövas, eller delar därav finner man lätt endera i Roys nyhetsbrev eller på nätet. Med en sådan trafikmanual vid riggen lär man sig snabbare  kanallistorna för relästationer.



För att köra amatörradio krävs kunskaper om PTS föreskrifter PTSFS 2004:8

Det är lätt att hitta detta dokument på nätet, http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Upphavda/PTSFS-2004-8.pdf

Lämpligt är att ha en utskrift i sin trafikhandbok vid radiostationen. Det är 18 sidor. Här finner vi undantag från tillståndsplikten, vi kan se vilka frekvenser som inte kräver tillstånd, det gäller exempelvis 27 MHz, jaktradio LPD, PMR446 och en massa andra frekvenser. Amatörradio är ett undantag från tillståndsplikt, vad som krävs är dokumenterad kunskap, (se nedan)

Dokumentet innehåller en lista på amatörband, och några mycket kortfattade krav:


Frekvensband Maxeffekt

135,7-137,8 kHz 1 W

1 810-1 850 kHz 1 000 W

1 930-2 000 kHz 10 W

3 500-3 800 kHz 1 000 W

7 000-7 100 kHz 1 000 W

10 100-10 150 kHz 150 W

14 000-14 350 kHz 1 000 W

18 068-18 168 kHz 1 000 W

21 000-21 450 kHz 1 000 W

24 890-24 990 kHz 1 000 W

28 000-29 700 kHz 1 000 W


144-146 MHz 1 000 W

432-438 MHz 1 000 W

1 240-1 300 MHz 1 000 W

2 300-2 450 MHz 100 mW

5 650-5 850 MHz 1 000 W

10-10,5 GHz 1 000 W

24-24,25 GHz 1 000 W

47-47,2 GHz 1 000 W

75,5-81 GHz 1 000 W

122,25-123 GHz 1 000 W

134-141 GHz 1 000 W

241-250 GHz 1 000 W


Ovan angivna frekvensband delas eller kan komma att delas med andra

radioanvändare. Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör

användningen av andra radioanläggningar. Uteffekten får aldrig överstiga de

angivna effektgränserna för respektive frekvensband. För ett amatörradiocertifikat krävs godkänt prov för amatörradiotrafik som visar

- kunskaper i radioteknik

- kännedom om trafikmetoder

- kännedom om gällande bestämmelser

Den som använder en amatörradioanläggning skall ha en egen anropssignal.

Denna framgår av certifikatet.

Sändar- och mottagarstationens anropssignal skall användas i början och i

slutet av varje sändning. Under sändning skall anropssignalerna upprepas

med korta mellanrum.


Sista raderna kan ju tolkas på en mängd olika sätt, jag blir så sur när man skriver på ett sätt så att det kan tolkas precis hur som helst. Vad betyder "korta mellanrum"? Att man sänder sin anropssignal varje minut eller varje timme, en timme är ju en kort tid, eller ett "kort mellanrum", för många långpratare. Hur gör en "mottagarstation" när han sänder sin anropssignal? Nej, jag kommer inte att sända min anropssignal när jag lyssnar.



Radiostyrning av mobila trafikljus (kul frekvenser)

På 30,020 MHz finns de tillfälliga eller mobila trafikljus vi finner vid vägbyggen. Det kan vara kul att lyssna. Kanske kan man höra signalerna och bli först iväg när det blir grönt.

De här pryttlarna använder max 100 mWatt, men så är det ju bara några hundra meter mellan trafikljusen. Dessa apparater har goda mottagare och kan ej jämföras med radiogrejerna i LPD bandet. De skall ju tåla att någon sänder 5 Watt på 27 MHz.



LPD bandet på UHF (mindre kul frekvenser)

Inom vårt UHF amatörband, dvs 432 - 438 MHz finns det sk LPD bandet, Low Power Device. 433,050-434,790 MHz där gäller att högsta utstrålad effekt (e.i.r.p.) får inte överstiga 25 mW.

När det gäller att samexistera med LPD inom amatörbandet antages att det som står i PTSFS 2004:8 gäller, dvs enligt förra artikeln:  Ovan angivna frekvensband delas eller kan komma att delas med andra radioanvändare. Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör användningen av andra radioanläggningar. I LPD bandet finns leksaksWalkieTalkie, sladdlösa stereolurar, sladdlösa högtalare, billås, trygghetslarm, termostater, tjuverilarm och en massa små saker med sändare som sänder korta signaler. I framtiden skall endast sändare för korta sändningar förekomma, och inte tal musik etc. men det lär ta många år innan detta är genomfört. Eftersom våra UHF relästationer har infrekvenser inom området: 433,000 - 433,375 MHz är det upplagt för vissa konflikter. Exvis i Karlstad på 434,850 MHz repetern har vi tidvis haft ljud från sladdlösa högtalare, som tydligen används till TV i någon lägenhet i närheten av repeatern. Vilka filmer vederbörande såg på skall vi inte tala om, dock har det slutat, han har väl slängt grejerna eller så är batterierna slut.... Eller kanske har tiden innan uppgradering skall ske gått ut. En del av LPD grejerna har väldigt breda mottagare och låter sig störas om man sänder på amatörbandet. Exvis kanske det inte går att låsa upp bilen för grannen om man kör 500 watt på 432,050 MHz CW..... Eller trygghetslarmet för den gamla tanten i samma hus som repetern funkar inte så länge relästationen bökar ut sina 25 Watt.

Så LPD tycker jag platser under rubriken "mindre kul frekvenser".



Även Norrmännen slarvar

Man hör anropssignalerna "FireBeVePe till ÅtteKåPeDe", lyssnar man på Svenska röster hör vi ibland "TreÄffPeKå till SjuÄffÄrrÄx". (anropssignalerna är bara exempel och har inget med eventuella ägare till dessa exempel att göra) Är dom SM, SA, SL, LA, LC eller LB signaler?? Även gamla erfarna radioamatörer slarvar med sina anropssignaler. Vad är det för mening med att säga delar av sin anropssignal när den ändå inte hjälper den som lyssnar? I SM måste vi numera skilja på SM, SL, SK och SA signaler. Det är en tolkningsfråga hur ofta vi måste sända vår anropssignal, så låt oss sända den före och efter sändning och var tionde eller tjugonde minut, men helst då en korrekt anropssignal. Annars kan man lika gärna skifta med förnamnet, exvis Peter tar den, från Ludde som lyssnar.



Konsumentprisindex (penningvärdet)

Som alla vet har vi inflation, dvs priserna höjs och lönerna höjs hela tiden. Kronan blir olika mycket värd. Eller vi får färre varor för samma antal kronor. Vi använder faktumet för att förklara varför en radiostation idag kostar 30 000 kr och 1980 "bara" 10 000 kr. Hos Statistiska Centralbyrån kan vi finna tabeller som anger kronans värde förr och nu. Kolla tabeller här: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____33895.asp

Låt oss se på 1970 i Mars då var index 596 kr, ser vi så på Mars 2008 finner vi att samma värde representeras av 4355 kr. En faktor på 7,3. Dvs köpte vi då en HF rigg som kostade 12000 kr, för det fick vi en skaplig station med sändare mottagare nätaggregat mätare mikrofon etc, så skulle det motsvara nästan 90 000 kr idag. I verkligheten är detta index givetvis olika för olika varor, skulle tro att det är större för exvis Bensin, eller mjöl, mindre för lönekronan, mindre för hyran etc. detta är ett medelvärde. Kul att räkna lite på detta.

Man tänker lite på hur man köpte en 16 MHz PC, med 30 Mb HD, i mitten av 80 talet och betalade 30 000 kr.... Så vissa varor drar åt andra hållet



Tillväxt

Ständigt hör vi detta om tillväxt, ekonomiskt tillväxt, 3 procent första kvartalet, 2,9 procent hit och 2,1 procent dit. Politiker och ekonomer vet tydligen inget annat är tillväxt.

Ett begrepp som tydligen är samhällets viktigaste parameter. De skulle bara veta vad vi radioamatörer menar med tillväxt, SOLEN förstås, solfläckarna är på tillväxt nu. Det är det som är tillväxt, det är solens tillväxt som är viktigast. I början av året (2008) vände solfläckarna för att nu börja växa igen. Detta är tillväxt. Redan i sommar och höst borde vi kunna märka av skillnaden. För att följa tillväxten kan man se på flera olika sajter, den är här som tydligt visar vad som händer: http://www.dxlc.com/solar/

En stor skillnad inför den kommande solfläckscykeln är att vi denna gång har ett väl utbyggt Internet, det gör att vi har stor hjälp för att se hur det går för solen och våra konditioner.

Tänk på att inom något eller några år är det ett helt annat liv på banden, inte bara HF utan även VHF, det är läge att satsa på en anläggning med kratta och låga delen för 144 MHz. Exvis 10 eller 15 element horisontellt. 50 MHz är förstås spännande, det kräver särkilt tillstånd som PTS ger. Men det är tillåtet att lyssna, många har numera en rigg med 50 MHz. En IC-706all, IC-7000, 7400, 765all etc. Låt den lyssna eller skanna en frekvens på 50 MHz och bygg en enkel antenn för bandet.

Var med på den kommande tillväxten och upplev vad en verklig tillväxt innebär, dvs solens tillväxt. Hör du på nyheterna om att det förekommer utbrott på solen, risk för skador på satelliter, elnätet, och järnvägar, ja då vet du att detta är signaler för att slå på radiogrejerna.



Köpa och sälja amatörradio begagnat på annons

Det förekommer en del försäljningar och köp på internet, av amatörradiopryttlar. Exvis på Tradera där det är ett auktionsförfarande: http://www.tradera.com/Amatorradio-c3-1713

Vi har även DX Radio: http://www.dx-radio.se/

Ibland kan man göra fynd, ibland verkar det skumt. Visst gäller det att vara på hugget och försiktig. De artiklar som är mest utsatta för bedragare är knappast amatörradio, utan mer populära saker för "vanligt" folk som kläder, klockor, stereo, dator, mobiler etc. Skall du sälja är det mycket klokt att uppge varifrån radion kommer, exvis "Svensk köpt, av SRS 1987". Det är mycket få som bjuder på en rig som är svartimporterad. Man ser oxo att det blir massor av bud om ursprunget syns, och om kvitto från inköpet finns. Försöker någon sälja en IC-A91, dvs en USA version av IC-E91 blir det inga bud. Tänk på att det på TRADERA går att ställa frågor till säljaren, en seriös säljare svarar givetvis seriöst på sådana frågor. På DX radio är det ofta bara att mejla eller ringa. Så är det betalningen då, oftast kräver en säljare förskottsinbetalning. Sen är det ett lotteri om du får ett paket eller ej, och vad det innehåller. Kanske en tegelsten, och sen är säljaren som uppslukad av jordens innandömen. Det kan vara ide att hämta den köpta prylen. På TRADERA finns ett betygsystem, man kan se om tidigare köpare eller säljare har satt positiv eller negativ feedback på personen. Man måste ha ett gott omdöme och tänka sig för innan man handlar. Det är visserligen tillåtet att köpa och sälja icke CE märkta prylar privat, men ibland har vissa importörer satt i system att importera icke EU godkända prylar, de får man vara försiktigt med. Samma här ett gammalt kvitto som visar ursprunget, kan berätta allt.

Det är mänskligt att bli sugen om man ser sina drömmars radiogrej utannonseras till ett gott pris. Klart man blir sugen, men det gäller att ha is i magen. Tänk på att radioamatörer är en mix av personligheter i samhället, dvs de kanske inte alls är hederligare än andra människor. Trots allt verkar många goda affärer göras mellan okända radioamatörer. En annan sak är att vid försäljning inte skylta med att radion är "öppnad".  Skriv inte i en säljes annons att sändaren är öppnad för hela kortvågen eller VHFen. Detta går ju att hantera mer diskret. Dessutom går det ju att fixa sedan om det inte är gjort.



Tänk på att det kan bli ett prisras på FM riggar nu när D-STAR slår igenom.

Vi ser det redan på att många riggar med FM endast och av fabrikat som inte satsar på D-STAR dumpas i pris. Tänk två gånger innan du köper begagnad kanalradio. Visst kan du göra ett fynd och visst kan man köra FM även i framtiden, och en extra kanalmaskin stående med egen antenn är ju praktiskt. En "snabbtelefon".



Här kan du ladda hem det mesta om ICOM och SRS

http://ham.srsab.se/indexa.htm

På den här hemsidan finner du en lista på saker som finns. Bl.a. finns tester från ARRL på de flesta ICOM riggar, klicka på tester. Vill du läsa mer av de här nyhetsbreven så finns från flera år tillbaka i tiden, klicka på "nyhetsbrev" eller "ladda ner" och vidare på Roys veckobrev.  (Obs det skall inte vara apostrof över s på svenska i Roys). Manualer och broschyrer laddar du hem härifrån oxo. Under "våra ÅF" finner du ställen i SM där det säljs ICOM HAM. Varför inte kolla lite på ICOM kommersiellt, eller Flygradio. Ett loggblad finns att ladda hem. Liksom ICOM AOR och andra manualer.



Svensk manual på IC-E2820

Finns nu att ladda hem från SRS hemsida. För de som vill gå på djupet med riggen och kanske är lite dålig på Engelska.  Gå till SRS HAM, på http://ham.srsab.se/indexa.htm

Välj i listan till vänster "ladda ner", sedan ICOM manualer, och gå sedan ner till listan på Svenska manualer. Och välj IC-E2820 eller den rig du är intresserad av. Obs att det går utmärkt att ladda hem manual även till riggar du ännu inte köpt. Det kan vara kul att läsa om drömriggen och vad den kan innan du bestämmer dig. Det är intressant att läsa om D-STAR och hur det handhas i ICOMs D-STAR riggar, exempelvis just IC-E2820.

Direkt till IC-E2820 kommer du här: http://ham.srsab.se/pdf/manuals/ICOM/IC-E2820sv-web.pdf



Resonans (teknik med lite filosofiska inslag)

Är en viktig sak inom hobbyn. Jag har tanken på att göra ett nyhetsbrev med just resonans som tema någon gång. Vi har ju antenner som är i resonans, PA som vi stämmer av till resonans, vi stämmer av spolar och avstämda kretsar till resonans. Bilen svänger i resonans om stötdämparna är slut, antennträden svänger i sin egen resonansfrekvens i vinden, gitarrsträngen har resonans. Allt omkring oss är resonanser, mekaniska och elektriska resonanser. Tänk på att mekanik och elektronik, och radioteknik har en stor gemensam nämnare, resonans. Detta gör att vi kan se på mekaniken och lära oss saker som kan översättas till radiotekniken. Förr var resonans i avstämda kretsar ännu viktigare. En stämgaffel som musikern avvänder svänger som en halvvågsdipol, i mitten är den lågOhmig och det går att ta i den där, handtaget sitter ju där vi sätter koaxen i en halvågs antenn. Gitarrsträngen svänger som en långvajer, dvs med flera våglängder. Det syns på gitarrsträngen flera vågor. Det låter oxo olika huruvida det är en eller flera vågor utmed strängen. Klangfärgen som har med övertonerna att göra. Bilen är en resonanskrets, och en väldigt tydlig sådan, den gungar med en viss frekvens, den består av en tyngd och en fjäder, den gungar med kanske 1 Hz. Dock bilen vill vi ha som en bredbandig resonanskrets, därför dämpar vi dess resonans, det gör man med stötdämparna, och man kan då tycka att dessa har fel namn, de är ju resonansdämpare. Utan dessa dämpare kommer bilen att gunga med en frekvens, exvis 1 Hz, den slutar aldrig gunga, (nästan) tänk dig en vikt upphängd i en fjäder. Dämparna är en pump som gör att rörelsen går trögt, och därmed dämpas resonansen ut. Det är vad man kan göra med ett motstånd inom radiotekniken. Är vår avstämda krets för smal dämpar vi den med ett motstånd.

Ni som bor vid sjön, och ser båtar komma och gå, lägg märke till att de åstadkommer en våg utmed vattenlinjen. En form av resonans. Att försöka köra båten fortare än våglängden utmed vattenlinjen kräver mycket energi. Men en väldigt lång båt kan ha flera sådana resonansvågor utmed sin vattenlinje. Den här teorin säger att en lång båt går att köra fortare än en kort. Dock talar vi då inte om båtar som planar ut på vattenytan.

Sug på det här ett tag och kanske det går upp lite ahan!!! Som passar in på elektroniken och radiotekniken. Titta på den där stora hjullastaren som kommit upp på vägen, den gungar hemskt, men vi se oxo att det är de stora däcken som kommer i resonans. Trots att det finns dämpare inne i visa däck. Gräsklipparen har ingen fjäder på hjulupphängningen, och kör vi fort hoppar den som en anka över grästufvorna. Ingen fjäder ingen dämpning och den kan inte hålla hjulen i backen.

När vår antenn kommer i resonans märker vi det på SWR mätaren och slutstegets ström. Det går lätt att få ut all HF, och vi får ut vår sändareffekt. De "gamla gubbarna", (erfarna radioamatörer, som gjort ett mycket svårare prov för länge sedan) kallar det för att antennen "drar".



Vem kom först, frukten eller vapnet? (vårt fantastiska språk)

En granat vet vi väl vad det är, en grej som smäller efter att ha kastats på fienden, och skjuter ut splitter död och elände. Granatäpple kanske någon ätit? En frukt fylld med frön, liksom granaten är fylld med krut och korn. Men vem har givit namn åt vem? Faktum är att frukten var först och gav namn åt vapnet, som likt granatäpplet fylldes med krut, skrot eller gift. Läge att försöka sig på en antenngranat nu då, eller en granatantenn. En antenn, som när den kastats över ett träd smäller av, och sprider ut antenner över hela skogen, fördelade så att de går att stämma av som en Yagi. Vem kör först med en 5 elements granatantenn? Njae, vi kanske skall trösta oss med ett granatäpple, de skall ju vara hälsosamma.



"You are BBC quality" (hört på bandet, med lite filosofi)

Någon får läsbarheten "BBC quality". Ja vad betyder detta då. Att BBC låter väldigt bra, eller att en radioamatör låter lika bra som BBC. Jo så är det väl, men hur man kan jämföra en AM signal med en SSB signal är väl konstigt, men man får väl ta det hela som lite skämtsamt sätt att ge ett gott betyg. Frågan är väl om BBC lät så bra, lät, därför att de sänder ju numera inte till Europa, och det är mer sällsynt att man hör eller lyssnar på BBC. Kan då en AM signal låta bra? Inte i en vanlig mottagare. Någon sade en gång till mig att AM ljudkvaliteten är mycket beroende av mottagaren man lyssnar med. Det är svårare att bygga en bra AM mottagare än en för FM. Likväl är ljudet AM i vissa TV system. Men när vi lyssnar med vår amatörradiostation på en AM signal så är den oftast, eller nästan alltid en rymdvåg, och en sådan låter ju illa i AM, särskilt på mellanvåg när det är norrsken på gång. Lyssna på AM på 27 MHz så låter det väl inte så underskönt heller. En av AM signalens största problem är Fading. Fadingen kan vara så smal att bärvågen försvinner ibland, det låter som en DSB signal, dvs illa. Nej skall vi höra BBC quality på AM gäller att söka sig mot de högre kortvågsbanden. Varför inte testa lite. Nu börjar de högre BC bandet att vakna till lite mer, lyssna över 13,5 - 13,9 MHz AM, eller 15,1 - 15,7 MHz med AM och 6 kHz bandbredd. Här är fadingen så bred att den bara påverkar signalstyrkan, det är sällsynt att fadingen är så smal att delar av sidbanden eller bärvågen påverkas, det låter bättre. Nu är det dags att göra något åt mottagaren. Det första är att koppla in en bättre högtalare, sen kan man labba med de breda filtren, 6 kHz 8 kHz och kanske 10 kHz. Har du en IC-706all så har den 8 kHz och smal 2,5 kHz. Går du ännu högre upp i banden för rundradio, exvis 17,5 - 18 MHz så kan det låta ännu bättre. När solen har blivit riktigt i farten kan 11 meters rundradioband bli aktivt igen, dvs runt 25 - 26 MHz.

Vad lär vi oss av det här då? Jo att försöka använda den fina amatörradiostationen även för rundradiolyssning, man kan hitta fin musik och intressanta program. Vi lär oss att fading är så smal att den kan påverka spektrat på en AM station, åtminstone under 10 MHz, och särskilt om det är nåt lurt med Norrsken på gång. Vi lär os oxo att det går fint med ganska bred AM på de höga BC banden. Samt hur mycket en bättre högtalare kan göra saken. Vi lär oss oxo att experimentera mera. Sist men inte minst lär vi oss hur BBC faktiskt kan låta och kanske använda det som rapport för den som låter bra. Eller skall vi köra med "You are Radio Sweden Qulaity". Så igång och kolla radio Sweden då, 1179 kHz.

Andra HF frekvenser som Radio Sweden kör är 6065, 5850, 7420, 9375, 9485, 9590, 9510, 11550, 11610, 13580, 13765, 15240, 17505, 18960, 21810 kHz. Nu är dessa sändningar inte avsedda för Sverige, utan vi bor i en skipzon för dessa, men ibland kan man höra dem. Vill du veta mer om Radio Sweden så har de en hemsida. Hör du Radio Sweden så finner du att de kör speechprocessor, och det ganska rejält. Ibland kan man jämföra ljudet med P1 på FM bandet. P1 och 1179 kHz samsänder ibland.



Alexandersondagen den 29 juni, Grimmetons långa långvågssändare

Nog har väl de flesta hört talas om den stora långvågsändaren i Grimmeton utanför Varberg, masterna syns från E6an och är verkligen imponerande.

Ibland startas sändaren som går på 17,2 kHz, ja just det 17,2 kHz, KILOHERTZ. De flesta av våra radiostationer går bara ner till 30 KHz, så det kan behövas en konverter för att höra Grimmeton. Följ länkarna nedan och läs om de aktiviteter som kommer att äga rum i sommar.

http://www.grimetonradio.se/webprog08.pdf

http://www.svensktkulturarv.se/?id=140

Observera att den här sändaren, som är en Alexandersson alternator är ett världsarv. Något som är unikt i hela världen. Den enda fungerande sändaren av det här slaget. Vi skall vara stolta över att ha en fungerande sådan sändare i Sverige. Ännu häftigare är att kunna besöka och se stationen i drift. En sådan här sändare bygger på en mekanisk oscillator, en växelströmsgenerator helt enkelt, med 17 kHz frekvens. Att få den att funka med så hög effekt är inte lätt. Det krävs speciell teknik för att linda den, och tanke på järnets egenskaper i rotor och fältlindningar. Det var dessa saker som var unik och konstruktören Alexandersson fixade detta. En stor elmotor driver alternatorn, (generatorn) antennen stäms av till 17 kHz.  Sändaren användes i början av 1900 talet till transatlantisk telegramöverföring. En mottagare fanns förstås och den var placerad i Kungsbacka trakten. Har du vägarna förbi är det snudd på tjänstefel att inte besöka Grimmeton. Själv har jag flera sådana tjänstefel på mitt samvete, och hoppas kunna göra ett besök någon gång. Det går inte att köpa sig förbi denna typ av synder, i form av avlatsbrev. Men en bit på vägen kommer man genom att studera och läsa om världsarvet.



Vad behövs då för att höra Grimmeton på 17,2 kHz?

En mottagare förstås, och en antenn. Men att få anpassning till en antenn på den frekvensen är inte lätt, därför gäller oftast en aktiv antenn, dvs en högOhmig mottagaringång och en trådstump. En enkel konverter är inte svår att bygga och det förekommer byggbeskrivningar. Man kan använda en enkel DC mottagare, (Direct Conversion). Men med högOhmig ingång. Dvs man använder en blandare och en oscillator på c:a 16 - 18 kHz. Trots att Grimmeton har hög effekt, flera hundra kWatt, behövs en bra mottagare även inom SM. Med en bra mottagare hörs den på andra sidan pölen, (Atlanten)

Till IC-R71, IC-751 finns master PROM som gör att den går så lågt i frekvens, då behövs en preamp för att höra 17 kHz. Den som sänder in sitt RAM kort för byte av backuppbatteri kan begära den programvaran.



Saxat från Wolfgangs nyhetsbrev HAM

Vi har rea på Maldol HF-basantenner, HF och VHF & UHF mobilantenner samt deras antenner för handapparater.

http://ham.srsab.se/ww/Prislista/rear.htm


Nu är det snart dags att åka till Europas största HAM radio tillställning, i Friedrichshafen.
Drygt 18 000 besökare. Denna mässa är ett måste minst en gång i livet.

Du kan själv ta dig dit ner eller om du är bekväm, åka med SM6GDU Bengt och SM6KAT Solveig. De har en enorm erfarenhet efter drygt 25 år till Friedrichshafen och Tyskland.

Du kan få mer info eller anmäla dig till Bengt Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Läs gärna mer på min hemsida om denna underbara plats:
http://hem.passagen.se/wundsch/index.htm


http://www.hamradio-friedrichshafen.de/html/en/index.php

Nu finns svensk bruksanvisning till IC-E2820
http://ham.srsab.se/pdf/manuals/ICOM/IC-E2820sv-web.pdf


VLC gratis mediespelare för alla format:
http://www.videolan.org/vlc/


Fjärrstyr skrivbord med gratisprogrammet Teamviewer.
http://www.teamviewer.com/index.aspx


Superantispyware, är gratis:
http://www.superantispyware.com/


Nya direktförbindelser med lågprisflyg

Sedan den 30 mars 2008 flyger Cimber Air från Norrköping till München två

gånger dagligen på veckodagar och en gång dagligen på helgerna.

Från och med den 12 juni 2008 kommer Fly Nordic att öppna en linje mellan

Stockholm/Arlanda och Düsseldorf .

Ytterligare flygförbindelser till Tyskland kan du hitta här:

http://www.tyskland-info.se/SVE/informationscenter/resan_till_tyskland.htm

Wolfgang



Solkraft (energi)

Jag brukar ju ha lite artiklar om energi, besparing förbrukning och själva SI standarden för energi. Solkraft är det frågan om idag, kolla den här sajten: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article332079.ece?service=print

Mycket intressant att det byggs solkraftverk, kanske inget för SM, men sola i Karlstad värmer en del i alla fall, även om det periodvis bara sker ovanför det mot UV stålning skyddande molntäcket. Nu talar vi dock om långvågigt ljus, IR (infraröd).

Vad sägs om det här: Tres Cantos, Spanien

Effekt 300 megawatt, en utbyggnad från dagens 55.

Kostnad: 2,3 - 2,7 miljarder kronor

Projektet beräknas vara klart: 2010

Det finns lite att plocka ut ur solstrålarna minsann. Hur mycket är då 300 MW?

Dagens vindkraftverk som sätts upp i Sverige kan vara på 1 - 3 MW styck. Så det skulle motsvara ett par hundra sådana då. Ok vi jämför med ett av landets största vattenkraftverk, trängslet i norra dalarna, Älvdalen. Effekten från detta är 330 MW, med en årsproduktion på 700GWh (energi). Ett solkraftverk eller vindkraftverk producerar ju inte under dygnets mörka timmar, eller när det är vindstilla, och ett års energiproduktion blir inte lika hög som från ett vattenkraftverk. Man kan oxo jämföra ytan som upptas av de olika typerna av kraftverk, Trängsletdammen är nog åtskilligt större än de nämnda solkraftverken. Det är ändå imponerande att man kan åstadkomma 300 MW från ett solkraftverk, dvs lika mycket som ett stort vattenkraftverk, det är ju värmen man tar tillvara som via en "ångmaskin" ger strömmen. Men hur mycket är 300 MW? Vi tittar på E18, där det kör massor av långtradare, var och en har en motor på kanske 300 kWatt, för att hålla 90 km per timme, och med full last behövs exvis 300 kWatt. 300 MW motsvarar då 1000 långtradare, hmmmmm plötsligt är det en droppe i havet, det där stora kraftverket i trängslet. E18 är ju full av tusentals långtradare. Men hur många hus och lägenheter kan då 300 MW försörja? Ett hus kan klara sig med 3 kWatt elvärme med värmepump under vinterns kalla månader, således kan ett 300 MW kraftverk hålla värmen i 100 000 villor. Så nu kan du själv räkna ut hur många vattenkraftverk det behövs för att försörja alla SM radioamatörers radiostationer.... Jo, det gäller att hålla ordning på nollorna.

Och nu är det upp för den intresserade att göra motsvarande beräkning för ett kärnkraftverk. Men tänk på att utvinningen av Uran, anrikningen av Uran, transporter samt slutförvaringen av avfallet nog äter upp det mesta av kärnkraftverkets produktion. Man talar om verkningsgrader under den för ett ånglok.....10 procent eller så, men mycket kräm ger dom. Svårt? ja visst, omöjligt kanske, men här är det nog mer ideologi som bestämmer.



Roligheter och hälsoråd

Men varför blanda ihop roligheter och hälsoråd? Ja för det första måste vi skilja på roligheter och roligheter. En rolighet kan vara en rolig historia, men även det roliga i att träna och bli starkare, snyggare, feta.... ööh, att komma i form och ha roligt i allmänhet. Så därför, och bara därför, finns då två helt olika roligheter under samma rubrik.

Obs till er från LA land, roligt på Svenska heter moro på Norska.

Inspirerad av förra brevets artikel om varför TV byter dygn på morgonen efter har Stig, SM5IO den här historien:


Hej Roy!

Vad klockan är och inte är tål att tänka på. I Linköping tolkade några charterresenärer klockan på sitt eget sätt. De skulle gå ombord på en långfärdsbuss och missade den med rätt exakt 24 timmar.

På resedokumenten stod att bussen går från resecentrum kl 00.00 lördag den..........

Vid midnatt - natten mot söndag - var de på plats och skrev sedan en ilsken insändare om busscharter och konsten att hålla tiden! De hade ingen förståelse för skillnaden mellan 00.00 och 24.00!!


Roys kommentar, ja det gäller att utrycka sig rätt, ha samma språk sinsemellan, annars blir det lätt missuppfattningar. Det finns ju internationell standard för tidangivelser, varför inte använda internationell standard.

För något år sedan skulle jag övernatta på ett Hotell i Stockholm, det blev Scandia. Som bekant är de ju USA ägda numera. I dokumenten användes AM och PM tider. Dvs Amerikansk förhistorisk bondtid. Jag blev förstås förbannad och mejlade för att få reda på vad man menade. Jag tog det som en grov förolämpning. Dels för att jag inte skall behöva veta vad AM o PM betyder, dels för att det faktiskt måste gå att stämma ihop flyg, tåg och andra tider som man måste passa på resor. Håller amerikanarna på att överföra sin kultur även på det här området till andra länder? Tror ni jag fick svar? Nej och jag kommer inte att bo på den hotellkedjan mer.


En ytterligare historia från Stig:

PS:

Du har nog hört historien om jobbaren som varje vecka körde ut genom porten med en skottkärra fylld med sand. Sanden hade han betalt och han visade alltid kvittot när han passerade ut genom vakten. Efter något år gick han i pension och den sista dagen sade vakten till honom att han måste ha sysslat med något skumt. Lovade att hålla tyst bara han tillfredsställde nyfikenheten!

Förstod ni inte att jag stal skottkärror undrade jobbaren!

73s Stig SM5IO


Roys kommentar, "porten" var till den lokala industrin i byn, bruksamhället, förr var det vanligt att man hade bemannade vakter med stor befogenhet. En större industri, järnverk etc var förr ett militärt skyddsobjekt. Men det var under kalla kriget det.... nu har vi en global uppvärmning att kriga mot.




Att hålla sig i from med rätt kost och motion är viktigt det vet vi alla.

Det finns massor av goda tips, ja nästan lika många bra tips som det finns god mat och sätt att vila sig på. Här har vi en samling av de bästa tipsen, allt för att kunna leva flera solfläckscykler och njuta av hobbyn. Dietisten och experten bakom är SM7XFD. Det hela presenteras i form av frågor och svar. Låt detta ta död på alla myter och vanföreställningar som förekommer i saken. Dessutom med hjälp av dessa exempel kan du själv räkna ut vad som är vettigast när andra frågor dyker upp i ämnet "må bra". Det är ju ändå logiken som är det viktigaste. Och det visste vi väl redan, att öl är en grönsak.



FRÅGA: Kan jag genom att göra sit-ups få min mage lite mindre?
SVAR: Definitivt inte! När du tränar en muskel, blir den större.
Därför bör du inte göra sit-ups, såvida du inte strävar efter att ha en
stor mage.
 
FRÅGA: Är simning bra för figuren?
SVAR: Tja, se på valar
 
FRÅGA: Jag har hört att idrott är bra för hjärtat och kan förlänga livet,
stämmer det?
SVAR: Ditt hjärta är programmerat till att slå ett visst antal slag under
livet. Kasta inte bort dem på träning!! Genom träning slår hjärtat
snabbare, och du förkortar livet! Vill du leva längre? Ta dig en tupplur!
 
FRÅGA: Borde jag skära ner på måltider innehållande kött, och äta mer
frukt och grönsaker?
SVAR: Här måste du försöka att förstå logisk effektivitet. Vad äter en ko?
Gräs. Och vad är det? Grönfoder. Så en biff är inte något annat än ett
effektivt sätt att äta grönsaker på. Ät kyckling, och få i dig majs! En
fläskkotlett kan ge dig 100 % av rekommenderat dagligt intag av grönsaker!
 
FRÅGA: Borde jag minska på mängden alkohol jag dricker?
SVAR: Nej, tvärtom. Vin är gjort av frukt. Brännvin är destillerat vin.
Det betyder att de tar bort vattnet ur frukten, och så får du ändå mer av
det goda, sunda innehållet. Öl görs av sädesslag, det säger allt.
 
FRÅGA: Är choklad osunt?
SVAR: Är du tokig? Kakaobönor = bönor, och bönor, linser o dyl är
vansinnigt nyttigt, det vet alla, eller hur? Det är den bästa
'feel-good'-maten man kan få!!

FRÅGA: Är det viktigt att vara i god form?
SVAR: Rund är en form, så god som någon!  


Trots att detta inte ens har kommit ut har vi fått denna kommentar från SM5ATP:

Vi ser tydligt att vi här har att göra med en vetenskapsman som kan sin termohydraulik, kemimekatronik, fysikioterapifysiologi, kemiologi och SI enheter, så här kommenterar Conny:


Så sant, så sant.....

Äntligen någon som vågar tala klarspråk och klarlägga sanningen !!

Olivolja i stället för Zingo till Explorer'n. Whaaoo....  Mumma !!

Eller kokosmjölk till Whiskyn, 50/50 = bra grogg.  (Irish coffee, mesigt alltså....)

Tips för bra biceps: öl i 3-literskrus, häves från bordet eller bardisken med underarmen i 90 graders vinkel vid utgångsläget. Var 30:e sekund tills kruset är tömt.  Därefter påfyllning och återupptages, tills magen blir lagom rund. Upprepas vid behov tills blåsan måste tömmas.

Proceduren upprepas 3 ggr/dag, eller så länge som behövs för välbefinnande och alla problem med vikt är lösta. I detta sammanhang är vikt synonymt med angelägenhet. Icke att förväxla med den gravitationella massekvivalenten. Denna regleras automatiskt med hjälp av viktsprocenten i den konsumerade ölen. Numera volymprocent, där tidigare viktsprocent 2,8 numera motsvarar volymprocent 3,5 En fördel härvidlag är, att till skillnad från den av massan beroende vikten så förblir angelägenhetsvikten icke beroende av latituden. Vikt

i detta fall = tyngd, men nu ska vi hålla det här enkelt alltså. Inga vetenskapliga bevis behövs ju för att förstå vikten av (ej tyngden alltså) att öl är en naturprodukt. Öl kan tyvärr inte odlas så långt norrut, att vikten av tyngden blir förblir oberoende av konsumtionen och därmed volymen av blåsa och magsäck förblir konstant. I procent alltså. Så det så. Jag försöker just bevisa detta med Arboga 7,7 (volym %). Jag har gått upp ca 0,005 vikt % under skrivandet av denna vetenskapliga avhandling.

Så det så. Bevis nog?





Men egentligen visste vi ju alla det här

De

Roy, SM4FPD

Furas hemsida använder cookies. Välj alternativ Samtycker eller Neka