Deltag då som radiooperatör vid Rally Sweden. En unik möjlighet att uppleva en av de 14 rallydeltävlingarna som ingår i WRC, World Rally Championship.

Fura söker fler amatörer och bisittare till säkerhetssambandet vid Rally Sweden 2025. Ett världsevenemang som körs dagarna 13 - 16 februari 2025. Detta kring Umeåregionen och södra delen av Skellefteåregionen.

Här finns en PDF-fil med information om Rally Sweden 2025 och vad säkerhetssambandet innebär. Eller så läser du vidare under "Läs mer..."

Bakgrund 

Sedan ett antal år har FURA bistått motorklubbar i närområdet med radiosamband vid rallytävlingar. Uppgiften för dessa mindre rallyn har de sista åren innefattat ett säkerhetssamband, att finnas till hands för tävlingsledningen om det sker en olycka under tävling. Vid dessa tillfällen krävs säker och robust kommunikation, både i form av teknik och kunskap i sambandsmetodik, det som vi radioamatörer är proffs på. 

I februari i år (2024) hade FURA förtroendet att för tredje året i rad bistå Rally Sweden med säkerhetssambandet under WRC-rallyts deltävling i Umeå. FURAs uppgift med att bemanna och upprätthålla ett radiosäkerhetssamband börjades under hösten 2023 med erfarenheterna från tidigare år. Arbetsgruppen sammankallades och regelbundna möten, rekognosering och planering gjordes ända fram till första bil stod på startlinjen. Resultatet blev en väldigt nöjd tävlingsledning och det utfallet hade inte varit möjligt om det inte var för er alla duktiga och professionella operatörer som tålmodigt satt många timmar ute på sträckorna.

Förfrågan 
För några veckor sedan kom en förfrågan till FURA från Rally Sweden om vi kunde tänka oss hjälpa till att lösa uppgiften, med samma bravur som tidigare år, till kommande WRC-rallyt 2025. Styrelsen fattade beslut om att det var vi villiga att göra. Arbetsgruppen sammankallades återigen och planeringen har sakta börjat ta vid. 

Tävlingen äger rum mellan den 13 och 16 februari 2025 

Sträckor och bemanning 
Tävlingen inleds med en test-sträcka på torsdag, följt av första sträckan på torsdag kväll, fredag består liksom lördag av sju sträckor och det avslutas på söndag förmiddag med tre sträckor. 

Många sträckor körs två gånger, dessa sträckor är av varierande längd där en radiopost och funktionär skall finnas var femte kilometer. Detta, samt att tävlingen pågår under flera dagar, gör att vårt bemanningskrav av radiooperatörer är lika högt som tidigare år.  Nedan ses en förenklad tabell över antalet operatörer per sträcka och dag, utöver detta tillkommer HQ-bemanning. 

Torsdag 13 februari 2025   
Shakedown Umeälven 4 km 2 operatörer + 2 bisittare
SS 1 Umeå Sprint               5 km 2 operatörer + 2 bisittare 

Fredag 14 februari 2025 
SS 2/5   Bygdsiljum 28 km 7 operatörer + 7 bisittare 
SS 3/6  Andersvattnet 21 km 5 operatörer + 5 bisittare
SS 4/7 Bäck  11 km 3 operatörer + 3 bisittare
SS 8 Umeå Sprint 5 km 2 operatörer + 2 bisittare 

Lördag 15 februari 2025 
SS 9/12 Vännäs 16 km 4 operatörer + 4 bisittare 
SS 10/13 Sarsjöliden 14 km 5 operatörer + 5 bisittare 
SS 11/14 Kolksele 17 km 5 operatörer + 5 bisittare 
SS 15 Umeå 10 km 3 operatörer + 3 bisittare

Söndag 16 februari 2025 
SS 16/17 Västervik 29 km 7 operatörer + 7 bisittare 
SS 18 Umeå 10 km 3 operatörer + 3 bisittare 

Frekvensplanering 
HQ-nät via R5/RV58 och R1/RV50 med sammanlänkade repeatrar. 
Svx-nät, direktnät. Ett per sträcka, simplexfrekvens 145 MHz. 
Reserv-nät Ru5/Ru378

Utrustning 
Som utrustning är minimikravet ett fordon att ta sig till sin radiopost, en 2m-station med minst 10-25W uteffekt samt en externt monterad antenn, på biltak eller 4-5 m mast beroende på QTH. Operatörer som befinner sig vid start och mål skall hanteratvå nät, HQ samt direktnät inom samma sträcka och kan eventuellt behöva utrustas med en riktantenn. 

FURA har införskaffat och tillverkat 10 stycken antennpaket bestående av maströr, mastfot, antenn och kablage för utlåning till de som behöver förstärka upp sin sändarplats. Det finns också 10 stycken mobilstationer för utlåning.

Rödflaggsfunktionär/bisittare 

Som förra året kommer vi att ansvara och bemanna rödflaggsfunktionärens funktion. Bakgrunden är dels det något krångliga förfarandet med att vid ankomst till radioposten leta reda på rödflaggsfunktionären, som i vissa fall till och med ej funnits, dels att det kan, med rätt sällskap, vara trevligare att slippa vara ensam i bilen under dagen. Tävlingsledningen hade inga invändningar på att vi även skötte den uppgiften ifjol och tyckte vi skötte det bra. Vi i arbetsgruppen har då beslutat att varje radiopost skall innefatta en radiooperatör och en rödflaggsfunktionär även i år. Denna funktionär behöver inte nödvändigtvis vara licensierad radioamatör, då dennes uppgift är att vinka rödflagg vid en eventuell rödflaggssituation. Med andra ord kan detta vara en sambo, granne, släkt eller vän som åker med. Vi ser gärna att radiooperatören i första hand själv kan kolla om någon i bekantskapskretsen vill följa ut några timmar och agera funktionär på nära håll. Detta är dock inget krav, är det så man inte har någon sambo, släkt eller vänner 😊 så hjälps vi till att ordna fram någon lämplig kandidat som följer med. 

Vi söker dig!! 

Det vi söker nu med detta meddelande är om du, som tidigare operatör, är intresserad att även kommande tävling ställa upp någon eller några dagar som sambandsoperatör, främst på tävlingssträckorna men även till bemanning av HQ-stationen. Känner man att man vill vara med men, till exempel, är osäker på om man uppfyller utrustningskravet så ska man inte se det som ett hinder, det hjälps vi åt med att lösa.

Vi söker också nya operatörer, vidarebefordra och sprid gärna till andra ni tror kan vara intresserade.

Hör av er på enklaste sätt via epost till Per SM2MTR om ni har möjlighet att hjälpa till!

73 från arbetsgruppen för Rally Sweden på FURA genom SM2VSD/Jonas sambandsansvarig

SM2MTR, bemanning: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
SM2OAE, logistik: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
SM2VSD, sambandsansvarig: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

Texten bifogad som pdf (2 sidor)

Furas hemsida använder cookies. Välj alternativ Samtycker eller Neka