Alla fartyg över 300 ton och samtliga passagerarfartyg är skyldiga att ha en AIS-transponder ombord, detta gäller i hela världen. Transpondern sänder ut uppgifter om bland annat fartygets position, kurs, fart och storlek över VHF. Omvänt kan besättningen "se" och identifiera alla andra fartyg inom radions räckvidd. Håkan Lans var inblandad i systemutvecklingen.

Radar funkar ju bara delvis i skärgården då lite högre öar skymmer även större fartyg och det är svårt att veta vad som väntar runt hörnet. Till havs i dåligt väder är det också svårt att "se" mindre farkoster bland vågorna, varför många små fiskebåtar och långfärdsseglare installerar en transponder. Kanske inte så mycket för att se som för att synas.

www.marinetraffic.com/ais kan du följa och plotta fartyg världen över, i den mån det finns AIS-stationer på land kopplade till servern över Internet.
EA7AZH verkar också bidra med transponder-uppgifter till servern från sin segelbåt (!)
När jag bockade för "stations" till vänster dök en sådan upp i medelhavet. http://www.marinetraffic.com/ais/stationdetails.aspx?station_id=425 
Måste undersökas. Vilket ledde mig till: http://www.olaje.com/barco.htm
Ganska mycket pryttlar ombord, får man säga.

När jag hittade denna sida häromdagen och plottade Cinderella började jag nästan skratta, vad hade de hållit på med? Kört fel, mot Siljaterminalen i stället för Vikings? När jag studerade plotten närmar visade det sig att hon hade befunnit sig där i över fem timmar och betett sig ganska underligt. I tidtabellen på nätet finns en not, om att just denna dag går hon inte ordinarie tider.

En kvalificerad gissning är livbåtsövning.
På följande skärmdumpar kan du följa Cinderellas rörelser, plot 1,  plot 2 och plot 3
Nördigt? Javisst! Men för en regnig dag....

Thomas SM2SYV