Vår DL2 SM2O, Mikael såg tipset på hemsidan om ADS-B för flyget. Men Micke som har lite böjelser åt båthållet, skickade därför en länk till sin infosida www.bottenviken.info vilken är kopplad till en AIS-mottagare på Seskarö som presenterar vad den hör på internet. Mer info om AIS om du läser hela artikeln. Länk till Sjöfartverkets informationsvideo om AIS: (vänta medan mpeg-filen startar)

AIS = Automatic Identification System

Som en del av det marina säkerhetssystemet krävs det idag att fartyg över 300 ton skall sända sina positioner med hjälp av AIS.
Ett fartyg sänder "dynamisk" information i intervaller mellan 2 - 12 sekunder beroende på fartygets fart. Om det ligger för ankar sänds info var tredje minut.
Följande information sänds.

  • MMSI nummer
  • Navigationsstatus,  'för ankar' eller 'under gång'
  • Hastighet, fråm 0 till 102 knop i steg om 0,1 knop. 
  • Kursändring, Rate of turn, 0 to 720 grader per minut
  • Position (GPS latitud och longitud)
  • Riktning och kurs
  • Tidsstämpel


Var sjätte minut sänds följande "statisk" infomation:

  • MMSI nummer
  • Anropssignal
  • Fartygets namn
  • Typ av fartyg (se AIS typer nedan)
  • Bredd, längd och tonnage 
  • Antennplacering
  • Destination
  • Beräknad tid för ankomst (Estimated time of arrival ETA)

Information som rör färden, såsom last, destination, beräknad ankomst och rutt registreras och uppdateras vanligtvis av manskapet på bryggan.

Hur kan jag hämta AIS information?

Man behöver följande:

  • En mottagare som klarar marina VHF frekvenserna 161.975 och 162.025 MHz.
  • En extern VHF antenn, ju högre upp desto bättre.
  • Mottagaren måste ha en diskriminator-utgång (se discriminator.nl) eller allternativet är att du inhandler en dedikerad AIS mottagare, exempelvis någon av dessa  Mottagarna ovan är ingen rekommendation och det finns många andra tillgängliga. Tiita in på ShipPlotter FAQ
  • PC med Pentium processor och någon av Windows98/Me/2k/XP samt kompatibelt ljudkort.
  • Programmet ShipPlotter kan laddas ner och användas fritt i 3 veckor.
  • Några kartor kan vara användbara. En del kartor kan hämtas genom Yahoo ShipPlotter gruppen eller från satellite chart generator.

Utdatat från the ShipPlotter program lagras i en MySQL databas varje 60 sekunder. Resultatet plottas med hjälp av några hemgjorda PHP scripts. Dessa script är tillgängliga för vem som helst som vill sätt upp en AIS webbsite.


Krav på AIS

Krav att använda AIS finns på följande fartyg:

  • Alla passagerar fartyg.
  • Alla tankers.
  • Övriga förtyg större än 300+ ton på Internationella destinationer.
  • Fraktfartyg större än 500 ton på icke internationella destinationer.
  • Fartyg konstruerade efter den 1 juli 2002.


AIS Typer

I den detaljerade AIS informationen ser man fartygstyp  (ex Cargo) och ett typnummer (70). Typnumret är det nummer som skickas från fartyget och det konverteras sedan till en beskrivning enligt följande:


Första siffran representerar en generell kategori,

  1. Reserved
  2. Wing In Ground
  3. Special category
  4. Hi Speed Craft
  5. Special category
  6. Passenger
  7. Cargo
  8. Tanker
  9. Other

Andra siffran ger en fingervisning om lasten.

  1. Major Hazard (Haz A)
  2. Hazard (Haz B)
  3. Minor Hazard (Haz C)
  4. Recogniseable Hazard (Haz D)
  5. undefined
  6. undefined
  7. undefined
  8. undefined
  9. undefined

Det finns också beskrivning av de speciella kategorier vilka startar med 3 eller 5

  1. Fishing
  2. Towing
  3. Towing
  4. Dredger
  5. Dive Vessel
  6. Military Operations
  7. Sailing
  8. Pleasure Craft
  9. Reserved
  10. Reserved
  1. Pilot Vessel
  2. Search and Rescue
  3. Tugs
  4. Port Tenders
  5. Anti-polution
  6. Law enforcement
  7. Local Vessel
  8. Local Vessel
  9. Medical Transport
  10. Special craft

Som man kan se så är definitionerna en liten bit vaga och med luckor. Fartygsoperatören är inte alltid så noga när numren för dessa skall fyllas i. Detta gör att man kan se ett fartyg med typ 89. Det är troligen en tanker av något slag, men ingen definition av vad 9 står för.

Länkar Sjöfartsverket: 
AIS Transpondersystem
AIS Installation och Handhavande

Furas hemsida använder cookies. Välj alternativ Samtycker eller Neka