sm0wsy_rolf

Rolf har skickat oss en berättelse samt lite bilder över sitt ’liv’ Tack Rolf!

Läs Artikeln som pdf-med alla bilder

SM0WSY/MM Rolf B i Chaguaramas, Trinidad.Bakgrund

Jag är född i Umeå och växte upp på Haga. Gick tidigt till sjöss och var ute några år.

Min militärtjänst gjorde jag vid signaltrupperna i Boden ombord på en RA 620-buss och även hos Boden Radio som då fanns. Vid mönstringstillfället låg jag på ett fyrskepp och sökte till flottan. Mönstringsförrättaren frågade vad jag gjorde på fyrskeppet och jag svarade sanningsenlig att jag passade fyren och radiofyren så att de fungerade klanderfritt samt passade radion för ev. anrop från fartyg. Jaha, sa mönstringsförrättaren, de blir signaltrupperna i Boden. Nej, sa jag ” jag vill till flottan jag har ju bara varit till sjöss”.
  - Nej, sa han, det blir signaltrupperna, tack nästa!

S3 var ett bra ställe och jag ångrar inte att jag hamnade där.

Efter mina 15 mån i det militära började jag i statlig tjänst där jag stannade i över 30 år. Under hela mitt yrkesverksamma liv har det varit havet som gällt. Jag har jobbat under, på och över ytan.

Långseglare

Jag pensionerade mig hösten -97,  och våren -98 seglade jag med egen båt över Atlanten till Karibien via Kanarieöarna och Cap Verde. Jag är kvar i Karibien och seglar runt bland öar och länder i Karibiska havet. Den mesta tiden har jag varit på Trinidad och Leeward Islands, men ett par år var jag på Kuba och något år i Florida.

För oss långseglare är radion ett måste. För oss har den två stora uppgifter: säkerhet och social samvaro.

Den används till allt möjligt från nödmeddelande på någon av följande frekvenser 121.500 MHz, 156.800 MHz, 2182 kHz och 14300 kHz att ta ner väderutsikter och väderkartor, att skicka och ta emot mail, att få övrig info angående platser man ska akta sig för (piratverksamhet, dålig ankarbotten, ström och mycket swell mm) eller platser som man borde besöka samt att  bara ”prata och umgås”.

Väder hämtar jag oftast hos amerikanska NOAA eller från Winlink.

Ligger man ankrad i en populär vik kan man oftast beställa pizza via 156.425  MHz för att senare ta jollen och åka iland och hämta sin Calzone. Transporten till ex.vis flygplatsen kan man även beställa via radion. På platser med en större ansamling av båtar skapas det alltid ett lokalt nät för info och gemenskap.

Den sociala biten på radion är stor. Det finns ett Skandinaviskt nät som körs varje dag UTC-tid 1130 och 1930 på 14325 kHz, kl. 1300 på 4322 KhZ, kl. 1330 på 8182 kHz och kl. 0130 på 16574 kHz. Alla tider är UTC-tid.

14325 kHz är det stora nätet, där skandinaviska båtar liggande ute i hela världen är med. Netcontroller är Gustaf SM4DLS och Mats SM5DXJ och ibland är Helge OZ8YW med. Helge ger mycket bra väderprognoser. Gustaf och Mats håller reda på oss med läges- och pos.uppgifter. Det känns mycket bra, ja näst intill ovärderligt, att veta att det finns någon att prata med två gånger per dygn vid de tillfällen när man gör stora passager, som över t.ex. Atlanten, Stilla havet, Indiska oceanen. Sträckor som kan ta över en månad att segla.

4322 kHz sköts av göteborgaren Lasse KG4WNT ombord på båten Charlotta och täcker i första hand de karibiska öarna.

8182 kHz sköts av Sylvia SM1WIQ ombord på båten Chiquitita och täcker hela Karibiska havet, en bit upp i US och ut till Galapagos i Stilla Havet.

16574 sköts av en dansk som bor i Panama och heter Karsten HP1XBM. Han hjälper bl.a. till med passagen av Panamakanalen och kontakten med båtarna ute i Stilla havet, men även vi i Karibiska havet når honom.

De är de Skandinaviska näten, men sedan finns det massor av andra nät för långseglare.

Utrustning ombord.

På kortvågssidan så utgör akterstaget antenn och det är en avisolerad wire på drygt 10 m. Jordplanet är en sintrad kopparplatta som sitter under botten. Reservantenn är ett 7 m långt teleskopiskt fiskespö som funkar utmärkt.

Det finns en marin station ombord som heter SEA 222 med  en automatisk antenntuner. Det är en 150W stn. Det finns en Icom IC-735 100W och ant. avstämning MFJ 941E  300W.

VHF- antennen sitter i masttoppen 20 m upp och stationen är en Sailor RT 2047. Det finns även en bärbar Uniden Atlantis 250. Reservantennen sitter på en båge i aktern där även antennen för UHF- stationen Dittel FSG 71m sitter.

Till 735:an är även kopplat ett modem SCS PTC-IIe.

Har just köpt en beg. Yeasu FT-857D som skall vara som backup för de flesta av stationerna.

Skaffade även en AIS i år så jag fick söka en ny licens i somras hos PTS.

Tack vare att jag har utbildning både till befälhavare för fartyg och flygkapten så har jag haft förmånen att få ta cert för de civila fq.

Jag kan berätta en episod om kortvågens förträfflighet. Ett tag hade vi en holländsk familj som bodde i vårt hus hemma i Sverige. En afton brakade kyl och frys ihop och familjen visste inte vad de skulle göra. De pratade med våra grannar, som hade varit nere och besökt oss i Venezuela. De var med ombord i tre veckor så de kände till det här med kortvågen och näten. Grannen ringde till Mats SM5DXJ och berättade om problemet. Mats fick inte tag på mig, men han fick tag på  Sylvia ombord på Chiquitita som då låg på Curacao. Sylvia visste att vi låg och seglade utanför Kuba och Sylvia fick kontakt med oss. Vid 22-tiden på kvällen samma dag problemet uppstod,  fick den holländska familjen svar på alla sina frågor. Kortvåg är fantastiskt, satellit- och mobiltelefon i all ära men det är bara ett komplement till kortvågen för oss som långseglar.

Söker skugga i Salt Whistle Bay , St Vincent och Grenadinerna.

För övrigt så är tillvaron här nere ganska ”laidback”. Det är mycket ”vi tar det imorgon”. Solen går upp, rätt upp för vi ligger strax norr om ekvtorn, c:a kl. 0600 och ner, rakt ner, c:a kl.1800.  Vinden blåser nästan alltid från ost med 10-13 sek/m. Temp 30 grader i luften och 28 i det klara turkosblå vattnet året runt. Vattnet som är fullt med fisk och languster (hummer utan klor).